Állati méltóság az Egyesült Királyságban

2012.05.22. 13:46

Szerző: Mayer Annamária

Csaknem 200 panasz érkezett a brit médiahatósághoz, amiért az ITV1 csatorna Lemonaid c. műsorában a nyereményjáték győztese egy kutyát kaphatott ajándékba. Az Ofcom vizsgálatot indíthat annak megállapítására, hogy a műsorszám megsértette-e a Broadcasting Code szabályait.

A 2012. április 28-ai adásban show-elemként egy kiskutyát vihetett haza egy fiatal lány. 178 bejelentéssel árasztották el az állatkedvelő nézők az Ofcomot. A brit közönség nem először sérelmezte az állatok szerepeltetését a képernyőn. 2010 karácsonyán John Lewisnak újra kellett vágnia reklámfilmjét, amiért abban egy kisfiú kiment a hóba, hogy egy harisnyát adjon a kutyájára. Az állatvédők szerint ez nem megfelelő bánásmódot tükrözött, és 145 panaszt nyújtottak be a hatósághoz, továbbá egy Facebook-oldalt is létrehoztak, hogy tiltakozásukkal a kereskedőt a jelenet eltávolítására kényszerítsék. A reklámszabályozó testületre is nyomás nehezedik hasonló ügyekben. 1000 bejelentést kapott a Paddy Power hirdetés miatt, amelyben vak focisták egy macskát rúgnak fel a fára. A hatóság megállapította az állatkínzást, és betiltotta a reklámot. Hasonlóan járt el a 743 panasszal támadott, 2008-as Volkswagen-reklám esetében is, amelyben egy kutyát arra képeztek ki, hogy reszkessen.

Magyarországon is harcba szálltak már az állatvédők kutyáért, medvéért, kígyóért, rákokért. 2003-ban az ORTT panaszbizottsága elmarasztalta a medvekínzást bemutató kereskedelmi csatornát. Megállapította, hogy az Aktív c. műsorszámban főműsoridőben sugárzott, medvék és kutyák harcáról szóló riport csak későbbi időpontban kerülhetett volna adásba a tv2-n. A testület szerint „a kutyák és a tudatosan megkínzott medvék harca olyan jelenet, amely az ember természetes jó érzésével ellenkezik.” Az eljáró tanács többségi véleménye szerint fennáll annak a veszélye, hogy a 16 éven aluli nézők erkölcsi és szellemi fejlődését ez kedvezőtlenül befolyásolja.

2008-ban a Celeb vagyok, ments ki innen! c. valóságshow-ban a kamerák előtt fejeztek le és sütöttek meg vacsorára egy mérgeskígyót. A Fehér Kereszt Állatvédő Liga kuratóriumának elnöke szerint hiába a 12-es karika, ha egy állatot indokolatlanul és következmények nélkül ölhetnek meg. Az ORTT nem találta jogsértőnek a jelenetet, a korhatár-besorolás a hatóság álláspontja szerint nem egy jelenet, hanem a teljes műsorszám alapján történik, egyébként akár egy főzőműsor is káros lehetne a kiskorúakra nézve. A piktogram csupán arra ad iránymutatást, hogy az adott műsorszám megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott. A magyar műsorkészítőt nem marasztalta el a szabályozó. Az Ofcom most értékeli a fent említett show-műsorral kapcsolatban beérkezett panaszokat, hogy kiderítse, van-e alapos ok egy teljes körű vizsgálat indítására, az adott műsorszám megsérthette-e a Broadcasting Code rendelkezéseit. Amíg a testület vizsgálódik, egy kutya megnyerte a brit tehetségkutató műsort.

Úgy tűnik, hogy a műsorkészítőknek nemcsak az állatok jogaira, különösen a büntetőjogilag szankcionálható állatkínzás (Btk. 266/B. §) bemutatásának szabályaira [Smtv. 4.§ (3) „A sajtószabadság gyakorlása nem valósíthat meg bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást.”], hanem az emberi méltóság tiszteletben tartásának mintájára, az állatok méltóságára is tekintettel kell lenniük: egy kutya nem lehet csupán a magas nézettség elérésének eszköze.

Egyesült Királyság, Ofcom, panasz, állatvédelem, Broadcasting Code