Konferencia kis plusszal
2012.05.25. 11:19
Szerző: Reményi Édua
A nyomtatott sajtó bevezetése az onlájn világba fából vaskarikának tűnik, a brit kiadói szövetség (Professional Publishers Association – PPA) konferenciája azonban nem hályogkovácsok ötletbörzéje volt. Új üzleti modell lehet a hibridsajtó.
Május 9-én rendezte a PPA Conference+ címmel tanácskozását. Lorraine Candy, az Elle felelős szerkesztője arról beszélt, miként sikerült a közösségi média használatával látogatási csúcsot dönteniük az oldalukon (David Beckham címlap-fotózását tweetelték végig), ami fontos üzenet lehet a sajtónak: tartalom szolgáltatása nélkül is szerezhetnek új olvasókat, ha okosan használják az új médiaeszközöket (a tweet-kampány áprilisi, Beckham a júliusi szám borítóján lesz látható). Mark Wood (Future Publishing) hasonlóképpen a haladó médiajelenlét fontosságát hangsúlyozta előadásában. Wood szerint a túlélés zálogát jelentheti a minél gyorsabb és hatékonyabb alkalmazkodás a tabletek és okostelefonok világához, ugyanis amíg az emberek kevésbé hajlandók fizetős tartalmak web-felületen olvasására pénzt áldozni, ezt a tabletek használói megteszik, pl. amikor egy alkalmazásra fizetnek elő – ezzel pedig állandó és tervezhető bevételi forrást jelentenek, amelyre új üzleti modelleknek kell épülnie.
Nem elég azonban a platform-adaptív szemlélet, ha rossz a stratégia: pl. a Times és a Sunday Times esetében óriási bukás volt a paywall bevezetése, hiába választhatnak az előfizetők webes, okostelefonos és tabletes alkalmazások közül (ha nem is magas összegért, heti 2 fontért, de csak fizetség fejében lehet a két újság webes oldalaihoz hozzáférni). Tim Brooks (korábban a Guardian NM ügyvezető igazgatója) szerint történelmet írt a Daily Mail, amely komolyan vette az átalakítás problémáját, és megosztott tartalmával elhúzott vetélytársai mellett: havi 80 milliós látottsága bizonyítja stratégiája helyességét. Luke Bozeat (MediaCom) szerint nem elég különféle platformokat használni: a szerkesztőknek a jövőben arra kell a leginkább koncentrálniuk, hogy kiváló tartalmat szolgáltassanak, a brandek fenntartása csak akkor lehetséges, ha annak fogyasztója olyan terméket kap bármelyik platformon, amely kielégíti az igényeit.
A brit sajtót érintő legfontosabb elvi kérdést Lord Hunt boncolgatta – szerinte semmi szükség nincsen arra, hogy a sajtótartalmak felett komoly befolyást szerezzenek a hirdetők, ahogyan azt a John Whittingdale képviselő vezette parlamenti bizottság március végén felvetette. Ellenben a szankcionálás elősegíthetné a felelőtlen és silány újságírás eltűnését és a „jó, erőteljes és félelem nélküli” tudósítást; ez utóbbival arra a megjegyzésére utalt vissza, hogy a véleménynyilvánítás szabadságát mindig lelkesen támogatta, és az újságírásban látja megtestesülni mindazt, amiért ez a szabadság fontos. A Leveson-felülvizsgálat lezárulta után, a PPA működésének átalakításától várják, hogy a News of the World-botrányt ne követhessék hasonlók.
Egyesült Királyság, PPA, sajtó, kampány, közösségi média, alkalmazások, paywall, internet