
 

    
    

 
A Médiatanács 1272A Médiatanács 1272A Médiatanács 1272A Médiatanács 1272/2013. (/2013. (/2013. (/2013. (VII.24.VII.24.VII.24.VII.24.) számú) számú) számú) számú határozatának kivonata határozatának kivonata határozatának kivonata határozatának kivonata    

    
A tényállás:A tényállás:A tényállás:A tényállás:    
    
A Kérelmező 2013. május 13-án érkezett beadványában előadta, hogy a Heti Válasz nyomtatott 
sajtótermék 2013. március 21-i számában „Szcimmer frei” címmel jelent meg egy írás, amely 
személyét érinti, és amelyben véleménye szerint olyan tartalom szerepel, amely alkalmas lehet 
az Smtv.Smtv.Smtv.Smtv. 17. §-ában említett vallási csoport elleni gyűlölet keltésére. A Kérelmező 
beadványához a www.hetivalasz.hu internetes sajtótermékben megjelent, „Orbánék 
szcientológus bázist számolnak fel” című cikk szövegét mellékelte. Véleménye szerint, ha azt 
sugallják, hogy egy vallási csoport tagjaira kifejezetten jellemző, hogy bizonyos 
bűncselekményeket követnek el, illetve, hogy kockázatot jelentenek a nemzet biztonságára, 
anélkül, hogy ezek szilárdan megalapozott és igaz állítások lennének, az a laikus olvasóban 
mindenképpen azt az érzést kelti, hogy ezt a csoportot ki kell rekeszteni a társadalomból, vagy 
el kell pusztítani. 
A Kérelmező beadványában az Smtv. 17. §-ában foglaltak megsértése mellett hivatkozott a 13. 
és a 15. § bekezdésben foglaltakra is, valamint mellékelte a Médiatartalom-szolgáltatónak 
címzett sajtó-helyreigazítási kérelmét. 
    
A cikk főcíme szerint „a Kormány hamarosan visszavesz egy egymilliárd forint értékű Balaton-
parti szállót a Műegyetemtől…A hotelre az adóhivatal nyomozói is lecsaptak, ám valószínűleg 
nem sejtik, hogy egy szcientológus vállalkozói bázist készülnek felszámolni”. 
 
A cikkből kiderült, hogy a balatonfüredi Hotel Uni nevű szállodát a Kormány várhatóan olimpiai 
központtá nyilvánítja.  Emellett a médiatartalom a szálloda bérbeadásának történetét írta le. E 
szerint a Budapesti Műszaki Egyetem, mint vagyonkezelő az első nyilvános pályázat kudarcba 
fulladását követően az egyetlen érdeklődő, a Navis Port Kft. pénzügyi lehetőségeihez szabta a 
feltételeket. 
A cikk ezt követően a cég vezetőjének korábbi vállalkozásáról írt, majd a következőket 
rögzítette: 
„…A Heti Válasz nemzetbiztonsági megfontolásból már 2008-ban közzétette a szcientológus 
vállalkozások nemzetközi szervezetének (WISE) hazai tagnyilvántartását – benne Laczkó 
nevével -, de a Műegyetemen a jelek szerint senki nem akart körültekintő lenni. Márpedig a világ Márpedig a világ Márpedig a világ Márpedig a világ 
titkosszolgálatai többnyire kiemelt feladatuknak tartják, hogy ne engedjék a bizniszegyházak, titkosszolgálatai többnyire kiemelt feladatuknak tartják, hogy ne engedjék a bizniszegyházak, titkosszolgálatai többnyire kiemelt feladatuknak tartják, hogy ne engedjék a bizniszegyházak, titkosszolgálatai többnyire kiemelt feladatuknak tartják, hogy ne engedjék a bizniszegyházak, 
például a szcientológia „híveit" államközelbe, mpéldául a szcientológia „híveit" államközelbe, mpéldául a szcientológia „híveit" államközelbe, mpéldául a szcientológia „híveit" államközelbe, mondván, ők különösen hajlamosak a ondván, ők különösen hajlamosak a ondván, ők különösen hajlamosak a ondván, ők különösen hajlamosak a 
bűnszervezetben való részvételre, csalásra, a magánélet megsértésérebűnszervezetben való részvételre, csalásra, a magánélet megsértésérebűnszervezetben való részvételre, csalásra, a magánélet megsértésérebűnszervezetben való részvételre, csalásra, a magánélet megsértésére. (A szcientológiát 
Görögországban már betiltották, Franciaországban nemcsak a vezetőket és a pénztárnokokat, 
hanem a teljes egyházat jogerős ítéletben mondták ki csalónak, a belga ügyészség ugyancsak 
vádemelésig jutott, Magyarországon pedig a Fidesz-kormány – egyház helyett – immár vallási 
egyesületként tekint a szcientológusokra.)” 
A beadvány tartalma alapján Kérelmező által kifogásolt rész vélhetően a fentiekben vastaggal 
kiemelt kijelentés volt. 
Az írás végül azzal zárult, hogy a Médiatartalom-szolgáltató megkereste a Navis Port Kft. 
vezetőjét, és próbálta kérdőre vonni, hogy miként kötődik a szcientológiához, ám ő kikérte 
magának, hogy a vallási meggyőzősédéről faggassák. Továbbá rögzítésre került, hogy az 
adóhivatal is nyomozást folytat az ügyben, amely tekintettel arra, hogy a NAV tájékoztatta erről 
a Médiatartalom-szolgáltatót, valós tartalmú tényként kezelhető – így nyilvánvalóan a közönség 
tájékoztatáshoz fűződő jogának érvényesülését szolgálta. 
 
    
A Médiatanács döntése:A Médiatanács döntése:A Médiatanács döntése:A Médiatanács döntése:    



 

 

2 

 

    
A Médiatanács a www.hetivalasz.hu internetes sajtótermékében 2013. március 20-án 
megjelent, „Orbánék szcientológus bázist számolnak fel” című, valamint a Heti válasz 
nyomtatott sajtótermékében 2013. március 21-én megjelent, „Szcimmer frei” című cikkekkel 
kapcsolatban érkezett kérelem alapján indult hatósági eljárásban megállapította, hogy a 
Médiatartalom-szolgáltató a www.hetivalasz.hu oldalon megjelent médiatartalommal nem 
sértette meg a gyűlöletkeltésre és kirekesztésre alkalmas tartalom közzétételének tilalmára 
vonatkozó törvényi rendelkezéseket. 
 
A Médiatanács döntésének indokai:A Médiatanács döntésének indokai:A Médiatanács döntésének indokai:A Médiatanács döntésének indokai:    
 
I. Smtv. 17. § - hetivalasz.hu „Orbánék szcientológus bázist számolnak fel” című cikk 
 
A médiaszabályozás vonatkozó rendelkezései elsősorban azt célozzák, hogy a közönség (a 
médiatartalmak befogadói) számára olyan nyilvánosság álljon rendelkezésre, amely tiszteletben 
tartja az emberek, közösségek egyenlőségét, egyenlő emberi méltóságát, mindamellett, hogy 
bizonyos mértékben – a sajtószabadság gyakorlása által – lehetővé teszi, megengedi a 
közösség tagja által sérelmesnek érzett tartalmak közzétételét. 
 
A vizsgált tartalom (a Curia Csemegi-kódexre épülő gyakorlata szerint) „gyűlöletre izgat”, (a Btk. 
szempontjából) „gyűlöletre uszít”, és (az Smtv. szempontjából) „gyűlöletet kelt” akkor, ha a közlő 
véleménye alkalmas az adott közösséggel szembeni gyűlölet – nagyfokú ellenséges indulat – 
felkeltésére.  
 
Jóllehet, az adott közösségre nézve minősülhettek sértőnek, negatív színezetűnek a cikkben 
megjelent információk, azonban egy vallási közösséggel szemben megfogalmazott kritikai 
hangvételű megnyilvánulás, bírálat közzététele a véleményszabadság keretei között nem 
korlátozható. Sőt, az ilyen vélemények is a közvélemény tájékoztatásához járulnak hozzá, 
ugyanis a közönségnek joga van a vitás és – egyesek számára – érzékeny közéleti kérdésekkel 
kapcsolatos információkhoz való hozzáférésre. A vitára okot adó témákkal kapcsolatos 
véleményformálás közvélemény elől történő elzárása vagy korlátozása a szólás- és 
sajtószabadság sérelmét jelentené. 
 
A Médiatanács a médiatartalom vizsgálatát követően megállapította, hogy abban nem 
szerepeltek olyan megállapítások, amelyek a szcientológusok, mint vallási csoport elleni 
gyűlölet keltésére alkalmasak lettek volna. A gyűlöletkeltés az adott közösség(ek) ellen irányuló 
ellenszenv, utálat erőteljes kifejezése, amely alkalmas arra, hogy másokban is ilyen érzelmeket 
keltsen fel, azaz, rendkívül súlyos magatartás. Ilyen hatást a médiatartalom szcientológusokat 
érintő negatív, kritikai hangvételű véleményeket, illetve vélt vagy valós tartalmú 
ténymegállapításokat tartalmazó elemei az olvasóból nem válthattak ki.  
 
A kifogásolt médiatartalom e közösség kirekesztésére sem volt alkalmas, ugyanis a fentebb 
hivatkozott megnyilvánulások nem voltak alkalmasak arra, hogy az érintett vallási közösség 
tagjaival szembeni gyűlölet kialakulását eredményezze, vagy olyan helyzetet teremtsen, amely 
utóbb a közösséggel szembeni – az adott vélemény „befogadói által elkövetett – jogsértés 
veszélyét idézi elő. 
 
Az elhangzottak sértőek lehettek a vallási csoport tagjaira nézve, ugyanakkor az Smtv. 17. §-
ában foglalt rendelkezések megsértésére - a korábbiakban kifejtettek szerint - nem voltak 
alkalmasak. 
A demokratikus nyilvánosság keretei közé sok olyan vélemény is belefér, amely sokak számára 
nem elfogadható, vagyis a vélemény- és sajtószabadság kiterjed a sértő, akár szélsőséges 
álláspontok közzétételének lehetőségére is. Ízlés vagy egyéni sérelemérzet alapján alapjog 
korlátozására nincs lehetőség. A szélsőséges vagy sértő véleményekkel szembeni tolerancia a 
demokratikus vita hatékonyabbá tételében segédkezhet. A sajtószabadság korlátozásának nem 
lehet indoka a szélsőséges vélemények elutasítása, hanem csak más, a sajtószabadsággal 



 

 

3 

 

szembeni védelemre is érdemes alapvető jog vagy alkotmányos érték (Alaptörvény, I. cikk (3) 
bekezdés) megóvásának szándéka vezethet a jogsértés megállapítására. 
 
A sajtószabadság tehát védi a szélsőséges, felháborító, sértő, bántó médiatartalmakat is, ezért 
önmagában egy adott médiatartalom efféle jellege még nem alapozza meg a jogsértés 
megállapítását. 
 
Miután a Heti Válasz nyomtatott sajtótermék vonatkozásában a Médiatartalom-szolgáltató a 
Magyar Lapkiadók Egyesülete önszabályozó szakmai szervezet tagja, az Smtv. 17. §-ában 
foglalt rendelkezések kapcsán az Egyesület jogosult önszabályozási eljárás lefolytatására. 
 
II. Sajtó-helyreigazítás 
 
A Kérelmező beadványához csatolta a Heti Válasz és a hetivalasz.hu sajtótermékek 
szerkesztőségének megküldött sajtó-helyreigazítási kérelmét is. Ezzel kapcsolatban a 
Médiatanács megállapította, hogy nem rendelkezik hatáskörrel a sajtó-helyreigazítási eljárás 
vonatkozásában, annak lefolytatására a Pp. alapján a bíróság jogosult. 

 
II. Kiegyensúlyozott tájékoztatás 
 
A Kérelmező beadványában hivatkozott a kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettségére is.  
A törvényi meghatározások alapján egyértelműen megállapítható, hogy a Heti Válasz és a 
www.hetivalasz.hu sajtóterméknek minősülnek, kiadójuk a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft., 
amely médiatartalom-szolgáltató nem is nyújt lineáris médiaszolgáltatást. Mivel a 
kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettsége kizárólag a lineáris médiaszolgáltatást nyújtó 
médiaszolgáltatókat terheli az általuk közzétett tájékoztató, illetve híreket szolgáltató 
műsorszámaik vonatkozásában, a panaszolt sajtótermékekkel szemben az Smtv. 13. §-ának, 
azaz a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének megsértése miatt eljárás nem 
folytatható le. A Médiatanács kimondta, hogy jelen ügy kapcsán nincs hatásköre az Mttv. 181. 
§-a szerinti eljárás lefolytatására. 
 
III. Smtv. 15. §  
 
A Kérelmező beadványában előadta, hogy a 2013. március 21-i Heti Válasz megjelenését 
megelőzően felhívta a lap újságírója, és kérdéseket tett fel neki. A Kérelmező közölte, hogy 
semmilyen interjúhoz vagy nyilatkozathoz nem járul hozzá, és megtiltja, hogy bármit 
megjelentessen. A cikk megszületése előtt nem is tájékoztatta őt, és nem is tette lehetővé, 
hogy megismerhesse a megjelentetni kívánt tartalmat, azonban közölte a nyilatkozatát, 
ráadásul nem is úgy, ahogy az elhangzott. A Kérelmező szerint ez nincs összhangban az Smtv. 
15. §-ában foglaltakkal. 
 
Az Mttv. 182. § c) pontjának módosításával az Smtv. 15. §-a kikerült a Hatóság felügyelete alól, 
a törvényalkotó ugyanis úgy ítélte meg, hogy e területen a polgári jogi és a büntetőjogi védelem 
teljes mértékben elegendő. A Médiatanács ezért megállapította, hogy az Smtv. 15. §-ában 
foglalt rendelkezés érvényesülését közigazgatási hatósági eljárásai során hatáskör hiányában 
nem vizsgálhatja. 
        

 


