
 
 

1 
 

A Fővárosi Bíróság és a F ővárosi Ítél őtábla ítéletei a 138/2011. (I. 19.) számú 
médiatanácsi határozatáról  

(gyűlöletbeszéd az ATV televízió „700-as Klub” cím ű műsorában)  
 
 

 
A Fővárosi Bíróság 8.K.31.215/2011/7. számú ítélete  
 
A Fővárosi Bíróság az alábbi indokok alapján a határozatot hatályon kívül helyezte. 
 
Az Rttv. 3. § (3) bekezdés tekintetében – közösségek megsértésének tilalma 
 
A bíróság álláspontja szerint a műsorszám kifogásolt szegmenségből nem szűrhető le a 
hatóság határozatában kifejtett következtetés, miszerint a műsorvezető a vallási toleranciát 
nélkülözve Egyiptomot és a környező országokat a keresztények elleni nagyon heves 
üldöztetések színhelyeként jellemezte. Az, hogy a műsorvezető véleményének hangot adott, 
belefér az Alkotmánybíróság 36/1994. (VI. 24.) számú határozatának a véleménynyilvánítási 
szabadság megfogalmazása körébe. A véleménynyilvánítás szabadsága csak a bírálat, 
jellemzés, nézet és kritika szabadságát foglalja magába, de a védelem nem vonatkozhat a 
tények meghamisítására. A bíróság szerint a műsorszám készítői a határozat állításaival 
ellentétben éppen hogy nem hagyták figyelmen kívül a tényeket, hiszen a riportban 
elhangzottak a valóságnak megfelelő tényeken, információk közlésén alapultak. 
 
Egyetértett a bíróság a médiaszolgáltatóval abban, hogy nem fogadható el a hatóságnak 
arra való hivatkozása, amely szerint a médiaszolgáltatónak a hatósági eljárásban becsatolt 
dokumentumait azért nem vette figyelembe, mert azok jelentős része nem elfogulatlan, 
hiszen a keresztények képviselőjének álláspontját sorakoztatja fel. A bíróság szerint a 
médiaszolgáltató által felhasznált források köztudomású tényeket dolgoztak fel, és azok 
nagyobb részében vallási hovatartozástól független politikai dokumentumok voltak, így pl. az 
Európai Parlament határozata és jegyzőkönyvei, vagy az USA Külügyminisztériumának 
2011. évi jelentése. 
 
A riport egészében alátámasztotta a műsorvezetői kommentárokat, melyekben a 
műsorvezető a szentföldi (betlehemi) keresztények nagyarányú elvándorlása mellett 
Egyiptomot és a Szentföldet körülvevő országokat is megemlítette, mint ahol nagyon 
hevesek a keresztény emberek elleni üldöztetések. A bíróság hivatkozik az 1006/B/2001. AB 
határozatban az Rttv. 3. § (3) bekezdésével kapcsolatosan kifejtettekre, és rögzíti, hogy a 
hatóság által sérelmezett műsorvezetői magatartást e körben nem lehet egyedül az alapján 
megítélni, hogy mely vélemények megjelenésére biztosít lehetőséget; azt kell vizsgálni, hogy 
az eset összes körülményei alapján alappal feltehető-e, hogy az adott műsor maga jogsértő 
célra irányult. A bíróság szerint a műsorszám összeegyeztethető az Alkotmánybíróság 
határozatában rögzítettekkel, és nem tekinthető az iszlám elleni gyűlöletkeltés 
„hangerősítőjének”. A képernyőn megjelent médiatartalom nem alkalmas a közvélemény 
kedvezőtlen befolyásolására, még az iszlámmal kapcsolatos azon kijelentés ellenére sem, 
miszerint „és vannak, akik még a béke vallásaként beszélnek az iszlámról”, amely kijelentés 
egyébként Bush volt amerikai elnöktől származik. 
 
A bíróság olvasatában a műsorszámból nem következik az a hatósági megállapítás, 
miszerint a nézők gondolataiban az iszlám, mint vallás azonosítható lenne a muszlim 
emberek erőszakos magatartásával. A felhozott és megtörtént esetek, mint tények közlését 
nem lehet a vallási üldözés fogalom körével összekötni, ezért nem sérült az Rttv. 3. § (3) 
bekezdésben foglalt rendelkezés. 
 
 
 



 
 

2 
 

 
Az Rttv. 5. § (2) bekezdés tekintetében – vallási vagy hitbeli nevelésre szánt, illetve erre 
alkalmas műsorszám e jellegének előzetes feltüntetése 
 
A bíróság szerint a „700-as Klub” című magazinműsor tartalmát tekintve nem lehet vallási 
műsornak minősíteni. A „keresztény exoduson” kívül még egy riport kapcsán jelenik meg 
vallási elem, ez azonban nem tette a több mint egy órás műsor-összeállítást vallási célú 
műsorszámmá, ami miatt a nézőket előzetesen figyelmeztetni kellett volna. Egyetértett a 
bíróság a médiaszolgáltatóval abban, hogy nincs jogszabályi alapja azon hatósági 
véleménynek, miszerint ha az adott műsorszám nem elsődlegesen vallási vagy világnézeti 
célra irányul, akkor is alkalmas lehet a vallási vagy világnézeti nevelésre. 
 
 
A bíróság összegző álláspontja szerint a műsorszámból az összes körülmény alapján 
egyértelműen megállapítható, hogy az nem irányult jogsértő célra, hanem egy társadalmi 
jelenséget vizsgált a megszólaltatott riportalanyok különböző álláspontjának 
figyelembevételével és a műsorvezetők által megfogalmazott vélemények kifejezésével, 
amely vélemény tényeken alapult, objektív és tárgyilagos volt, célja nem az iszlámvallásúak 
elleni feszültség keltése, hanem a tájékoztatás volt. Osztotta a bíróság a médiaszolgáltató 
azon jogi érvelését, miszerint az iszlám vallás békés mivoltának megkérdőjelezése egy 
kritikai észrevétel, amely szintén a véleménynyilvánítás szabadságának a körébe tartozik, 
olyan valláskritika, amely szűken értelmezve az Rttv. 3. § (3) bekezdését, ahogy azt az 
Alkotmánybíróság is előírja, nem törvénysértő. 
 
 
A Fővárosi Ítél őtábla 4.Kf.27.410/2011/5. számú ítélete  
 
A Fővárosi Ítélőtábla az elsőfokú bíróság ítéletét helyben hagyta. 
 
A másodfokú bíróság osztotta az elsőfokú bíróság azon indokait, amelyek szerint a jelen 
esetben azt kell vizsgálni, hogy az eset összes körülményei alapján alappal feltehető-e, hogy 
az adott műsor jogsértő célra irányult. A műsorszám megtekintését követően a másodfokú 
bíróság az elsőfokú bírósággal egyezően arra a megállapításra jutott, hogy a műsorban 
elhangzottak, illetve azok a sztereotípiák, amelyekre a hatóság a határozatában utalt, 
összességében, a riport egészét és lényegét tekintve nem hordozzák azt a jelentéstartalmat, 
amely a magazinműsor vizsgált adásával összefüggésben a szélsőséges 
véleménynyilvánítás és az iszlámmal szembeni előítéletek gyanúját felvethetik. A valós 
tényeken alapuló riport az információk közlésének módjával, hangvételével, a 
megszólaltatott személyekkel és háttérképekkel, illetve a statisztikai adatokkal is 
alátámasztottan az Ítélőtábla szerint is – egyetértve az elsőfokú bíróság megállapításaival – 
nem támasztja alá a hatóság határozatában foglaltakat, és abból – az Alkotmánybíróság 
határozatában foglaltakat figyelembe véve – nem következtethető ki az iszlámmal szembeni 
előítéletek erősítése és a közvélemény kedvezőtlen befolyásolása. Az Ítélőtábla álláspontja 
szerint helytállóan utalt az elsőfokú bíróság arra is, hogy a felhozott és megtörtént esetek, 
mint tények közlését nem lehet a vallási üldözés fogalomkörével összekötni. 
 
 
(Megjegyzés:  
 
A Médiatanács a jogsértést – az Mttv. átmeneti rendelkezései szerint – még az Rttv. anyagi 
jogi szabályai alapján állapította meg. Az Rttv. 3. § (3) bekezdése a hatályos 
médiaszabályozásban az Smtv. 17. § (2) bekezdésébe került átültetésre. Azonban a jelenleg 
hatályos szöveg jelentős eltérése a 2011. január 1. napját megelőző szabályozáshoz képest 
az, hogy míg az Rttv. szerint a közösségek „nyílt vagy burkolt megsértésére, kirekesztésére, 
annak faji szempontokon alapuló bemutatására, elítélésére” irányuló médiaszolgáltatói 



 
 

3 
 

magatartás minősült jogsértőnek, addig az Smtv. 17. § (2) bekezdése „csak” a közösségek 
„kirekesztésére” alkalmas tartalmakat tilalmazza. Ennek fényében feltehető, hogy az Rttv. 3. 
§ (3) bekezdése alapján elmarasztalt tartalmat a Médiatanács az Smtv. 17. § (2) bekezdése 
alapján nem minősítette volna jogsértőnek.) 
 


