
 
 

1 
 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsá nak 
 

138/2011. (I.19.) számú 
 

HATÁROZATA 
 
 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (a továbbiakban: Médiatanács) a 
médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény (a 
továbbiakban: Mttv.) 185. §-ában biztosított jogkörében az ATV Zrt. (Magyar ATV, 1102 
Budapest, Kőrösi Csoma Sándor u. 31.) médiaszolgáltatóval szemben meghozta az alábbi 

 
h a t á r o z a t o t .  

 
A Médiatanács megállapítja, hogy az ATV Zrt. médiaszolgáltató 2010. május 21-én sugárzott 
„700-as Klub” című műsorszámmal megsértette a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. 
évi I. törvény (a továbbiakban: Rttv.) 3.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezést. A 
törvénysértés miatt a Médiatanács az Mttv. 186. § (1) bekezdés alapján a médiaszolgáltatót 
 

figyelmeztetésben részesíti.  
 
A Médiatanács megállapítja továbbá, hogy az ATV Zrt. médiaszolgáltató 2010. május 21-én 
sugárzott „700-as Klub” című műsorszámmal megsértette a rádiózásról és televíziózásról 
szóló 1996. évi I. törvény (a továbbiakban: Rttv.) 5.§ (2) bekezdésében foglalt rendelkezést. 
A törvénysértés miatt a Médiatanács az Mttv. 186. § (1) bekezdés alapján a 
médiaszolgáltatót 

figyelmeztetésben részesíti.  
 
E határozat ellen közigazgatási úton fellebbezésnek nincs helye, a közléssel jogerős és 
végrehajtható. A határozat felülvizsgálatát a közléstől számított 30 napon belül bíróságtól 
lehet kérni a Médiatanácshoz benyújtandó keresetlevéllel. 
 

I n d o k o l á s  
 
A Médiatanács az Rttv. 41. § (1) bekezdés b) pontja alapján hatósági ellenőrzés keretében 
hivatalból vizsgálta a Magyar ATV által 2010. május 21-én sugárzott „700-as Klub”  című 
műsorszámot. 
 
A döntés alkotmányos – jogi alapjai: 
 
Az Alkotmány 61. §-a deklarálja a véleménynyilvánítás és a szólás szabadságát: 
„(1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van véleménynyilvánítás és a szólás 
szabadságához, továbbá a közérdekű adatok megismeréséhez, valamint terjesztéséhez. 
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét.” 
 
A szabad véleménynyilvánításhoz való jog, mint a kommunikációs alapjogok ún. anyajoga 
szinte korlátozhatatlan, kitüntetett szerepe miatt ugyanis igen kevés joggal szemben kell 
csak engednie. 
 
Az Rttv. 3. § (1) bekezdése az Alkotmánnyal összhangban alapelvi szinten rögzíti a 
műsorszolgáltatás szabadságát: 
 „A Magyar Köztársaságban a műsorszolgáltatás - e törvény keretei között - szabadon 
gyakorolható, az információk és a vélemények műsorszolgáltatás útján szabadon 
továbbíthatók, a nyilvános vételre szánt magyarországi és külföldi műsorok szabadon 



 
 

2 
 

vehetők. A műsorszolgáltató - a törvény keretei között - önállóan határozza meg a 
műsorszolgáltatás tartalmát, és azért felelősséggel tartozik.” 
 
Az Rttv. a fenti előírását követően ugyanakkor alapelvei között szabályozza azokat a 
követelményeket is, amelyek a műsorszolgáltatás gyakorlásának – ugyancsak alkotmányos 
jelentőségű – korlátját jelentik. Így az Rttv. 3. § (3) bekezdése is a műsorszolgáltatás 
szabadságának, ezen keresztül pedig a véleménynyilvánítás szabadságának médiajogi 
határát jelöli ki oly módon, hogy a benne foglalt követelményeknek a médiaszolgáltató 
tevékenysége során mindvégig teljesülniük kell. 
 
 Rttv. 3. § (3) bekezdése a következőket mondja ki: 
„A műsorszolgáltatás nem irányulhat semmilyen kisebbség, sem bármely többség nyílt vagy 
burkolt megsértésére, kirekesztésére, annak faji szempontokon alapuló bemutatására, 
elítélésére.” 
 
Az Alkotmánybíróság 1006/B/2001. számú határozatában - elutasítva az Rttv. 3. § (2) és (3) 
bekezdésének alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló 
indítványt - részletesen kifejtette, hogy az Rttv. 3. § (2) és (3) bekezdései a 
véleménynyilvánítás, illetve a sajtó szabadságának egyik alkotmányos korlátozását jelentik.  
 
A 36/1994. (VI. 24.) számú AB határozat rögzíti ugyan, hogy a társadalomban megjelenő 
véleményeknek – adott esetben a szélsőséges véleményeknek – is teret kell engedni a 
véleménynyilvánítás szabadságának jegyében, hisz ezek is valós, létező álláspontok. A 
megjelenés egyben módot adhat arra is, hogy ezek ellen még hatékonyabban lehessen 
fellépni, és adott esetben tőlük elhatárolódni. 
Mindazonáltal a törvény szövege egyértelmű, azaz kifejezetten tartalmazza az alkotmányos 
rend tiszteletben tartása, az emberi jogok védelme mellett azt a kitételt is, hogy „a 
műsorszolgáltatás nem irányulhat semmilyen kisebbség, sem bármely többség nyílt vagy 
burkolt megsértésére, kirekesztésére, annak faji szempontokon alapuló bemutatására, 
elítélésére”. A fenti esetekben ugyanis megállapítható az Rttv. 3. § (3) bekezdésének 
sérelme. 
 
Az 1006/B/2001. számú alkotmánybírósági határozat az Rttv. 3. § (3) bekezdése 
vonatkozásában is leszögezi: „A szabad véleménynyilvánítás a személyiség kifejezésének 
legközvetlenebb módja, ezért annak védelemben részesítése a demokrácia alapköve. A 
véleménynyilvánítási szabadság és az ezzel szorosan összefüggő sajtószabadság 
azonban…nem korlátlan és nem korlátozhatatlan.”  
 
Az Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy „a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. 
törvény (a továbbiakban: Ptk.) által védett személyhez fűződő jogok a törvény 75. § (2) 
bekezdése alapján magánszemélyeket - és szűkebb körben jogi személyeket - illethetnek 
meg. A Médiatv. 3. § (2) és (3) bekezdései a személyek mellett a közösségeket is védelem 
alá helyezik. A Ptk. 85. § (1) bekezdése értelmében továbbá a személyhez fűződő jogokat - 
szűk kivételekkel - csak személyesen lehet érvényesíteni. A Médiatv. azonban lehetőséget 
ad arra, hogy a társadalmilag káros tartalmakat közvetítő műsorszolgáltatók ellen - esetleg 
erre irányuló egyéni panasz hiányában is - a médiahatóság fellépjen. A büntetőjog pedig a 
megengedett és a tiltott magatartások körét másképpen határozza meg mint a Médiatv. vagy 
akár a Ptk.: a gyűlöletkeltésnek a Btk.-ban szabályozott tilalma…nem terjed ki például a 
gyalázkodásra.” 
 
A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az Rttv. támadott, a 
közösségek védelmére irányuló 3. § (3) bekezdése összhangban áll az Alkotmány és más 
alapvető törvények azonos tartalmú rendelkezéseivel, és nem korlátozza szükségtelenül 
vagy aránytalanul a véleménynyilvánítási és a sajtószabadságot. 
 



 
 

3 
 

Az Rttv. 3. § (3) bekezdése is tehát az emberi méltóságnak és az Alkotmánybíróság 
gyakorlatában abból levezetett „közösségek méltóságának” védelmét teremti meg. 
 
 
A hatósági ellenőrzés megállapításai: 
 
A „700-as Klub” a CBN műsora, a Christian Broadcasting Network ötlete közel 50 évvel 
ezelőtt fogalmazódott meg Pat Robertson fejében. A röviddel ezt követően Virginiában életre 
hívott (1960. január 11.) médiaszolgáltató új típust hozott létre az Egyesült Államok 
televíziózásában. A csatorna által képviselt üzleti modell is nóvumnak számított, hiszen 
Robertson nem a reklámbevételekre, hanem a támogatók adományaira (közvetlen 
donációkra, valamint az ún. „telethonokon” keresztül történő pénzgyűjtésre) támaszkodva 
próbálta megteremteni a televízió finanszírozásához nélkülözhetetlen pénzalapot. A 
műsorszolgáltatás jelenleg 71 nyelven folyik.  
 
A „700-as Klub” információs magazinműsor, mely az amerikai társadalom problémáit elemzi 
a „keresztény hagyomány szemüvegén” keresztül. A műsorvezetők – Terry Meeuwsen, Kristi 
Watts és Pat Robertson - a műsorban megjelenő hírek mindegyikét kommentálják. A 
beszámolók, riportok között a CBN belpolitikai hírei hangzanak el (CBN News). A vizsgált 
adás 23 óra 9 perctől kezdődött, és az alábbi összeállítások kerültek terítékre: 

 
- Időközi előválasztás: Jelentős sikert ért el a Republikánus Párt reformszárnya (David 

Brody beszámolója) Rand Paul a friss erő. 
- Arlen Specter veszített Joe Sestakkal szemben a demokratáknál, pedig Obama is őt 

támogatta (John Jessup tudósítása). 
- Az egészségügyi reform túlzsúfolttá teheti az ambulanciákat, melyek már így is 

túlterheltek.  
- A Szülők Televíziós Tanácsa (PTC) tiltakozik, mert a médiában a kábítószerek pozitív 

színben tűnnek fel (Lorrie Johnson beszámolója). 
- A Nintendo cég és az Amerikai Szív Szövetség (AHA) az elhízás ellen kampányol. Olyan 

videojátékot mutattak be, amely közben intenzív mozgásra is szükség van.  
- Keresztény exodus (Gary Lane riportja) 
- Egy balesetet szenvedett kómás beteg csodálatos gyógyulása 
- Elengedték az elrabolt misszionárius család két gyerekét Jemenben 
- Lediplomázott egy 90 éves hölgy 
- A nagylelkűség egyszeri cselekedete vezetett a pénzügyi szabadsághoz az adóssággal 

küzdő családnál 
- Egy kicsapongó életet élő férfi megtérésének története 
- Egy nő két nap alatt legyőzte az emlőrákot  
 
 
23 óra 22 perckor Pat Robertson a műsorvezető a következő módon konferálta fel Gary 
Lane Jeruzsálemben készített riportját: „Váratlan, elhallgatott tragédia. Több ezer keresztény 
kényszerül elhagyni a Közel-Keletet az őket ért erőszak, üldözések és gazdasági 
nehézségek miatt. Sokan még a Szentföldről is elköltöznek a kereszténység szülőhazájából." 
 
Az összeállításban többek között megszólalt a Keresztény Alapítvány a Szentföldért 
igazgatója (Brian Bush), a katolikus egyház jeruzsálemi vezetője (Fouad Twal püspök), a 
Jeruzsálemi Baptista Kálvária Templom pásztora (Steven Khoury), az Ecce Homo Konvenció 
tagja (Trudy Navuurs) és két palesztin keresztény (Rani Espionoli, Ashraf). A riportban 
beszámoltak arról, hogy Jeruzsálemben három vallás találkozik: a kereszténység, a 
judaizmus és az iszlám. Az egyik riportalany elmondta, hogy néhány keresztényt 
megfenyegettek, házaikat, autóikat megrongálták, egyeseket fizikailag és verbálisan 
zaklattak, ezért sok keresztény hagyta el a térséget. Két halállal és súlyos sérüléssel járó 
esetet emeltek ki, az egyiket egy iszlám milicista, a másikat egy zsidó szélsőséges követte 



 
 

4 
 

el. A szegmensből az is kiderült, hogy a lakhelyelhagyásnak gazdasági okai is vannak, 
Fouad Twal püspök pedig egyenesen kijelentette, hogy nem üldözésről van szó, csak egy 
rossz helyzet következtében az arabok és a zsidók közé kerültek, de szenvedésről nem 
beszélhetünk. Néhány statisztikai adattal is igyekezett a riport alátámasztani a drámai 
csökkenést. A helyi vallási vezetők mindezek ellenére maradásra és összetartásra ösztönzik 
a keresztényeket. Egyes szervezetek munkát is tudnak kínálni, hogy a keresztények a 
maradás mellett döntsenek. Az összeállítás végén a műsorvezetők kommentálták a 
látottakat.  
 
23:27:56 – 23:28:45 
Pat Robertson: „Ez tényleg tragédia, ami történ Betlehemben. Mikor néhány éve ott voltam, 
beszéltem az ottani polgármesterrel, aki keresztény volt. Betlehem keresztény kisváros volt, 
de Jasszer Arafat után szisztematikusan üldözték őket és zavarták el úgy, hogy az arányuk 
80%-ról 10%-ra csökkent. 
Kristi Watts: „Fáj a szívem, ahogy látom ezt a történetet. Nemcsak a vallási üldözés miatt, 
hanem mert ez az ő földjük, az ő otthonuk, az ő történelmük és menekülnek.” 
Pat Robertson: „Igen. Nézd meg Egyiptomot és a többi környező országot! Mindenhol 
nagyon hevesek a keresztény emberek elleni üldöztetések és vannak, akik még a béke 
vallásaként beszélnek az iszlámról.” 
 
A fenti megnyilatkozások jól illeszkednek az amerikai társadalom jelentős hányadára 
jellemző muszlimokkal szemben táplált előítéleteihez. Jen’nan Ghazal Read, a Duke 
Egyetem szociológusa, az amerikai muszlimok társadalmi integrációjának szakértője által a 
múlt évben publikált cikk szerint az USA lakosságának tizede rossz véleménnyel van az 
iszlámról, és minden második szerint az iszlám minden vallásnál nagyobb mértékben bátorít 
erőszakra. „Az amerikaiak szerint az ateisták kivételével a muszlimok fogadják el legkevésbé 
az amerikai társadalom értékeit.” A muszlimokkal szembeni előítéleteknek súlyos 
következményei vannak. Az igazságügyi minisztérium statisztikái szerint 2001-ben 1600, de 
még 2005-ben is 10 százalékkal nőtt a muszlimok elleni támadások száma. Read szerint 
azonban az Egyesült Államokban élő muszlimokra sem az elkülönülés, sem a radikalizmus 
nem jellemző. Szociológiai értelemben az iszlámhívők alig különböznek az amerikai 
többségtől.  
 
A riportban elhangzottak alapján még az ottani keresztény vezetők egy része sem tekinti 
üldöztetésnek a helyzetet. A fentiekre tekintettel a riportban semmi nem támasztotta alá Pat 
Robertson muzulmánokra vonatkoztatott kijelentését, az jobb híján előítéleteiből 
táplálkozhatott. A műsorvezető vallási toleranciát nélkülözve, Egyiptomot és a „környező” 
országokat a keresztények elleni nagyon heves üldöztetések színhelyeként jellemezte. Az 
említett országban már az elmúlt évtizedekben is feltűntek keresztények vezető funkcióban, 
Boutros-Ghali (ENSZ főtitkár is volt), Irakban Tarik Aziz is keresztényként lett magas rangú 
politikus. Egyiptom szomszédságában, Jordániában és Szíriában pedig még incidensekről is 
ritkábban hallani. Nagyon heves üldöztetésről beszélni túlzónak hat. 
 
A fentiek alapján megállapítható, hogy a műsorszám készítői, így különösen a 
műsorvezetők, a tényeket figyelmen kívül hagyva sztereotip, intoleráns és kirekesztő módon 
közelítettek az iszlám valláshoz, illetve annak követőihez egy olyan esemény kapcsán 
(keresztények elvándorlása a Szentföldről), amelynek előidézéséhez a romló gazdasági 
körülményeken kívül a másik két nagy vallás (zsidó és iszlám) közötti állandó konfliktus is 
jelentősen hozzájárul. Az előzőekre tekintettel kijelenthető, hogy a műsorvezető (Pat 
Robertson) etnocentrista megnyilvánulása erősíthette az iszlámmal szembeni előítéleteket 
és sérthette a muzulmánokat.  
 
A hatóság a fentiek alapján az Rttv. 3. § (3) és 5. § (2) bekezdésében foglaltak sérelmét 
valószínűsítette. 
 



 
 

5 
 

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. 
törvény (továbbiakban: Ket.) 51. § (1) bekezdésében biztosított ügyféli jogok gyakorlása 
érdekében a Médiatanács 2010. november 22-én postázott levelében tájékoztatta a 
médiaszolgáltatót a hatósági ellenőrzés megállapításairól, egyúttal felhívta az ügyre 
vonatkozó nyilatkozatának megtételére. 
 
A médiaszolgáltató nyilatkozata: 
 
Médiaszolgáltató rögzíti, miszerint a hatósági ellenőrzés megállapításai című irat hivatkozik a 
Médiatanács 377/2010. számú határozatára. E határozatszám alatt azonban a hatóság 
honlapján „az ORTT képviselőinek hivatalos látogatása a Kínai Népköztársaságba” című 
határozatot találta. A félreértések tisztázása végett a felhívó levélben hivatkozott számú és 
tárgyú határozat megküldését kéri. 
Majd kifejti, amint az a médiahatóság előtt is ismert tény, „a 700-as Klub c. műsorszámot 
nem az ATV Zrt. készíti, hanem a CBN amerikai tévétársaság” és azt a társaságuk 
rendszeresen sugározza. „Ebből a szempontból irreleváns az amerikai tévétársaság „által 
képviselt üzleti modell”. A 700-as Klub c. műsor…az Egyesült Államokban a háztartások 96 
százalékában elérhető, és naponta mintegy egymillió nézője van…a világ 200 országában, 
mintegy 100 különböző nyelven sugározzák… 
A műsor tartalmát tekintve igen sokrétű, a nézők tájékoztatást kapnak az amerikai 
belpolitikával és külpolitikával kapcsolatos hírekről, egyéb hírekről a világ minden tájáról, 
tartalmaz kommentárokat, elemző, oknyomozó tudósításokat, interjúkat, könyvajánlókat 
politikai, társadalmi, gazdasági, pénzügyi vagy egészséggel kapcsolatos témákról, és 
előszeretettel foglalkozik keresztény témájú történetekkel, hírekkel. A 700-as Klub adása 
egyértelműen a hagyományos értékek szószólója, külpolitikai riportjaiban kiemelten 
foglalkozik az egész világot fenyegető terrorizmussal, valamint Izrael helyzetével. 
Ugyanakkor ez természetesen nem jelenti azt, hogy egy keresztény egyház „filozófiája, 
vallási tanai” részére lenne a műsor szócső…a keresztény témájú hírek sem egy egyházról 
szólnak, hanem a világon élő mintegy két és fél milliárd keresztény hívő túlnyomó 
többségéhez „illeszthetőek”. A vizsgált műsorban a szenvedélybetegségek elleni 
küzdelemről, az egészséges életmódról, a családok helyreállításáról és a betegségek idején 
megnyilvánuló emberi méltóságról szóló riportok és az ezek által képviselt értékek pedig 
vallási meggyőződéstől függetlenül ennél is szélesebb kör számára pozitív üzenetet 
hordoznak. A jelen közigazgatási eljárás tárgyává tett Gary Lane jeruzsálemi riportja és az 
ahhoz fűzött műsorvezetői kommentár. A mintegy négy és fél perces összeállítás az adott 
kereteken belül igyekezett minél több véleményt bemutatni a Közel-Keleten élő keresztény 
kisebbség életéről, kihívásairól és reményeikről. Hatan nyilatkoznak a riportban, 
valamennyien a vizsgált téma autentikus képviselői illetve érintettjei. Két katolikus 
megszólaló mellett egy-egy protestáns és ökumenikus illetve két palesztin keresztény is 
hallható az összeállításban… 
A riportot a 700-as Klub egyik műsorvezetője, Pat Robertson így konferálta fel: 
„Váratlan elhallgatott tragédia. Több ezer keresztény kényszerül elhagyni a Közel-Keletet az 
őket ért erőszak, üldözések és a gazdasági nehézségek miatt. Sokan még a Szentföldről is 
elköltöznek, a kereszténység szülőhazájából.” 
A felkonferálás szövegében tények hangoznak el, amelyeket – bár ezek a médiában gyakran 
nem a súlyosságuknak indokolt figyelmet kapják – számos egyházi és közéleti vezető több 
alkalommal is megerősített: 

1. Az egyik legtekintélyesebb olasz katolikus magazin, a „la Civilta Cattolica” drámai 
hangvételű tanulmányt közölt a muzulmán világban élő keresztények helyzetéről...Az 
írás szerint „ a radikális iszlám mára számos keresztény lakta muzulmán országban 
teret nyert, és célja a saria elterjesztése az iszlám világban, ami nemcsak 
megnehezíti az ottani keresztény kisebbségek életét, de puszta létük is veszélybe 
kerül. Ez az oka tömeges kivándorlásuknak Európába, az Egyesült Államokba, 
Kanadába és Ausztráliába…Az 1993 óta …emigrált arab keresztények számát több 
mint 3 millióra becsülik… 



 
 

6 
 

2. XVI. Benedek pápa az elmúlt két évben két alkalommal is püspöki tanácskozást 
hívott össze a Közel-Keleten élő keresztények helyzetének áttekintésére. A pápa a 
hivatalos vatikáni napilap, az Osservatore Romano beszámolója szerint a 2008. 
január 15-én kezdődött találkozón szintén tragikus képet festett a térségben élő hívők 
helyzetéről: „A pápa kifejezte súlyos aggodalmát Michel Sabbah, Jeruzsálem „latin” 
pátriárkája vezette püspök előtt: az arab világ keresztényeit a terjedő erőszak 
következtében magukra hagyják, ezért a ’kereszténység régészeti kincsei vallási élet 
nélkül’ maradnak… XVI. Benedek biztosította a püspököket, hogy osztja az arab 
világban élők gondjait és reményeit. A hosszú ideje tartó erőszak, a bizonytalanság, 
és a gyűlölködés megnehezíti az együttélést, és veszélyezteti a keresztény közösség 
túlélését. 
A helyzet hatalmas nehézségek elé állítja a püspököket…A pápa felszólította a 
katolikus püspököket: védjék meg a muzulmán világ keresztényeit. A vallások közötti 
gyakori összeütközés ezekben az országokban különös jelentőségű.” 

3. A keresztény elvándorlás volt a témája a Rómában 2010. október végén 14 felekezet 
részvételével megtartott konferenciának is, melyet XVI. Benedek pápa hívott össze. A 
brit Independent tudósítója szerint „a nyugati média nem igen figyelt oda 
rendezvényre”, jóllehet „a római szinódust Benedek pápa hívta össze tavalyi, 
szentföldi látogatása után, amikor megtapasztalta a keresztények bajait.” A lap 
„bibliai méretű exodusnak” nevezi a helyzetet: „A keresztények száma fogyatkozik. 
Libanonban valaha többségben voltak a keresztények, ám a másfél milliós közösség 
ma már talán csak a népesség 35 százalékát teszi ki. Az iraki keresztények az 
öbölháborúk óta vándorolnak el, 2004 után már csak félmillióan maradtak.” 

4. A Vatikáni Szinódus hivatalos határozata megállapította. „A katolikusok, s általában a 
keresztények létszáma és aránya a Közel-Kelet országaiban drasztikusan csökkent 
az elmúlt évtizedekben.” 

A riport felkonferálásban szereplő műsorvezetői megnyilatkozások – az eljárás 
megindításával kapcsolatos hatósági megállapításokkal ellentétben – nem előítéletekből 
fakadnak, hanem sajnálatos tények. A riportban elhangzottak közül egyedül Fouad Twal , a 
katolikus egyház jeruzsálemi vezetője nyilatkozott úgy, hogy ez nem üldözés, ugyanakkor ő 
is elismerte, hogy a Szentföldön élő keresztények megszállástól szenvednek. A hatóság 
megállapításai közül az sem felel meg a valóságnak, hogy „a riportban semmi nem 
támasztotta alá Pat Robertson muzulmánokra vonatkoztatott kijelentését, az jobb híján 
előítéletekből táplálkozhatott”. Hivatkozunk Rani Espionoli riportban elhangzott 
nyilatkozatára, mely szerint „egyeseket fizikailag és verbálisan is zaklattak. Ez egyre 
nagyobb nyomást jelent mindenki számára”. Gary Lane riporter is megemlít eseteket, melyek 
közül az egyiknél „Romi Ajjad-ot, egy gázai keresztény könyvesbolt vezetőjét iszlám 
milicisták ölték meg 2007-ben.”A riport egészében alátámasztotta az azt követő 
műsorvezetői kommentárokat, melyekben a műsorvezetők a szentföldi (betlehemi) 
keresztények nagyarányú elvándorlása mellett Egyiptomot és a Szentföldet körülvevő 
országokat is megemlítették, mint ahol „nagyon hevesek a keresztény emberek elleni 
üldöztetések.” 
Nem nélkülözte a „vallási toleranciát” a műsorvezető megállapítása, miszerint Egyiptomban 
is súlyos atrocitások érik az ott élő keresztény kisebbséget. Bár olyan tömeges fizikai 
atrocitás nem fenyegeti őket, mint Irakban, Pakisztánban vagy Afganisztánban, még a 
beadványban említett Jordániában és Szíriában is számos jogi, társadalmi és vallási 
korlátozással kell a keresztényeknek szembenézniük.” Ennek alátámasztására a 
médiaszolgáltató a következő dokumentumból illetve megállapításokból idéz: 
 

1. „Az Európai Parlament 2010. január 21-én, Strasbourgban megtartott ülésének egyik 
témája „az egyiptomi és malajziai kisebbségek elleni közelmúltbeli támadások” voltak. 
Az Európai Parlament határozatban ítélte el a keresztény közösségek elleni 
atrocitásokat.  
Az Európai Parlament…aggodalmát fejezi ki az egyiptomi kopt keresztények ellen 
nemrégiben elkövetett támadások miatt, és együttérzését fejezi ki az áldozatok 



 
 

7 
 

családjainak; felszólítja az egyiptomi kormányt, hogy a kopt keresztények és más 
vallási kisebbségek tagjai számára teljes körűen biztosítsa emberi jogaikat és 
alapvető szabadságjogaikat – beleértve a vallás szabad megválasztásához és 
megváltoztatásához fűződő jogot is -, és vegye elejét az ellenük irányuló mindenfajta 
hátrányos megkülönböztetésnek.” 
Ezt követően a médiaszolgáltató különböző nemzetiségű parlamenti képviselők 
felszólalásaiból idézett. 

2. Médiaszolgáltató szerint „a Közel-Keleten, a Szentföldön és a környező államokban 
élő keresztények helyzetéről átfogó képet ad az Amerikai Egyesült Államok 
Külügyminisztériumának 2010 novemberében kiadott jelentése a vallásszabadság 
helyzetéről.” Médiaszolgáltató a térség országaira (Jordánia, Szíria, Libanon, 
Egyiptom, Irak) vonatkozó megállapításokból is idézett. 

3. A fentieket követően a CSI-Magyarország Alapítvány által e tárgyban közzétett 
sajtóközleményekre is hivatkozott. 

 
Médiaszolgáltató szerint a nyilatkozatában idézett példák alapján „az Európai Parlament, az 
Egyesült Államok, más nemzetközi fórumok, a Vatikán és számos más szervezet súlyos 
aggodalmát fejezi ki a közel-keleti keresztény hívők helyzete miatt. Az idézett több száz 
oldalnyi ezzel foglalkozó dokumentum tükrében – amelyek csak apró töredékét jelentik a 
témával foglalkozó jelentéseknek – semmiképpen nem állja meg a helyét az állítás, miszerint 
a kifogásolt műsorszám készítői a néhány perces riportjukkal illetve pár mondatos 
kommentárjukkal „sztereotip, intoleráns és kirekesztő módon” közelítettek volna az 
iszlámhoz. Egyházi vezetők – ideértve XV. Benedek pápát – valamint nemzetközi 
politikusok, és emberi jogi szervezek a 700-as Klub riportjánál sokkal élesebben szót 
emeltek a térségben élő keresztények üldöztetésével szemben, így a Pat Robertson 
műsorvezető által említett üldöztetés egyáltalán nem minősíthető túlzónak.” 
Hozzáteszi továbbá, hogy a hatóság megállapításai között „a keresztények iránti pozitív 
bánásmód példájaként említett Boutros Ghali volt ENSZ-főtitkár ugyan kopt ősökkel 
rendelkezik, de arról nincs fellelhető adat, hogy ő maga valaha is keresztény politikusként 
tevékenykedett volna. Tarik Azziz iraki politikus ugyan valóban keresztény, ám őt 2010 
októberében az iraki legfelsőbb bíróság jogerősen halálra ítélte és jelenleg siralomházban ül, 
így sajnos ő sem tekinthető biztató példának a reménybeli keresztény politikusok számára a 
Közel-Keleten.” 
 
A fentiek alapján médiaszolgáltató szerint a „700-as Klub” 2010. május 21-i adásának 
sugárzásával nem sértette meg az Rttv. 3. § (3) bekezdésében foglaltakat, „egy olyan, az 
egész világot, beleértve Európát is foglalkoztató problémára hívta fel a figyelmet, 
amely…mint műsorszolgáltatónak a sajtószabadság és a véleménynyilvánítás szabadsága 
alapján lehetősége, a tájékoztatás alkotmányos kötelezettsége alapján pedig kötelezettsége 
is.” 
A hatósági ellenőrzés azon megállapításával kapcsolatban pedig, miszerint a „700-as Klub” 
vallási műsor, médiaszolgáltató hivatkozik az ORTT 1512/2009. (VII.20.) számú 
határozatával kapcsolatban tett 2009. június 24. napján kelt nyilatkozatukra és a 2009. 
augusztus 13. napján kelt felülvizsgálati kérelmükben foglaltakra. 
Továbbra is vitatják, hogy a „700-as Klub” című műsorszám vallási műsor lenne, 
„önmagában az a tény, hogy ezt a műsorszámot a nevében keresztény jelzőt tartalmazó 
amerikai tévétársaság, a CBN csatorna készíti, ezt a hatósági megállapítást nem alapozza 
meg.” Műsorszolgáltató nem vitatja, hogy a műsorszám egyes részei tartalmaznak a 
keresztény hittel kapcsolatos átéléseket, megtapasztalásokat, de ez sem jelenti, hogy a 
műsor egésze vallási, világnézeti nevelésre szánt, vagy arra alkalmas jellegű lenne.” 
Végezetül médiaszolgáltató hivatkozik „a médiaszolgáltatásokról és a 
tömegkommunikációról” szóló, jelenleg a Parlament előtt lévő törvényjavaslatra, mely 
médiaszolgáltató szerint a hatályos 1996. évi I. törvény 5. § (2) bekezdésében írt, nehezen 
értelmezhető, a gyakorlatban nem is használt rendelkezést módosítja és nem a vallási jelleg 
előzetes feltüntetését, hanem a 14. §-ban „a vallási, hitbeli vagy más világnézeti 



 
 

8 
 

meggyőződést esetlegesen sértő…képi- vagy hanghatások médiaszolgáltatásokban való 
bemutatása előtt” figyelemfelhívást írja elő. 
Tekintettel arra, hogy ilyen ügyben a Fővárosi Bíróság előtt 23.K.33.502/2009. szám alatt 
eljárás van folyamatban, médiaszolgáltató azt javasolja, hogy a jogerős bírósági döntést 
tekintse a hatóság az új jogszabály hatályba lépéséig irányadónak. 
 
Médiaszolgáltató nyilatkozatához mellékelte a műsorszám magyar szövegét, a „La Civilta 
Cattolica” magazin idézett tanulmányát, valamint az Amerikai Egyesült Államok 
Külügyminisztériumának a jelentését a vallásszabadság helyzetéről. 
 
 
A Médiatanács álláspontja:  
 
A Médiatanács a médiaszolgáltató nyilatkozatának bevezetőjében foglaltakkal kapcsolatban 
rögzíti, hogy a felhívó levél mellékletét képező „hatósági ellenőrzés megállapításai” 
elnevezésű dokumentum helyesen rögzítette azt, miszerint „a Médiatanács 377/2010. (X.27.) 
számú határozatával elrendelte a Magyar ATV által 2010. május 21-én sugárzott „700-as 
Klub” című műsorszám vizsgálatát”. A hivatkozott határozat egyebeket nem tartalmaz, így 
azt szükségtelennek tartotta ismételten megküldeni a médiaszolgáltató részére. A 
médiaszolgáltató által felhozott 377/2010. (III.3.) számú határozatot az Országos Rádió és 
Televízió Testület, a Médiatanács jogelődje hozta és az valóban a médiaszolgáltató által is 
rögzített címet viseli. A leírtakból következően tehát két különböző határozatról van szó. 
 
Az Rttv. 3. § (3) bekezdésének sérelme: 
 
A médiaszolgáltató nyilatkozatában számos dokumentumra, illetve nyilatkozatra hivatkozik 
álláspontjának alátámasztására. Ezzel kapcsolatban a Médiatanács fontosnak tartja 
rögzíteni, hogy az általa hivatkozott megállapítások jelentős része nem mondható 
elfogulatlannak, hiszen a kereszténység képviselőinek álláspontját sorakoztatja fel, így azok 
a médiaszolgáltató véleményét erősíthetik. 
Médiaszolgáltató rögzíti továbbá azt is, hogy „egyházi vezetők – ideértve XVI. Benedek 
pápát – valamint nemzetközi politikusok, és emberi jogi szervezetek a 700-as Klub riportjánál 
sokkal élesebben szót emeltek a térségben élő keresztények üldöztetésével szemben, így a 
Pat Robertson műsorvezető által említett üldöztetés egyáltalán nem minősíthető túlzónak.” 
Ezzel kapcsolatban a hatóság leszögezi, hogy a médiahatóság feladata kizárólag a 
képernyőn megjelenő tartalom vizsgálata, így a médiaszolgáltató által felhozott, de a 
műsorban el nem hangzott megnyilvánulásokat nem vizsgálhatja, így azokat nem is 
minősítheti.   
 
A Médiatanács álláspontja szerint a műsorvezetők, sztereotip, intoleráns és kirekesztő 
módon közelítettek az iszlám valláshoz, illetve annak követőihez egy olyan esemény 
kapcsán, amelynek előidézéséhez a romló gazdasági körülményeken kívül a másik két nagy 
vallás (zsidó és iszlám) közötti állandó konfliktus is jelentősen hozzájárul.  
 
Az Alkotmánybíróság az 1006/B/2001. számú határozatában az Rttv. 3. § (3) bekezdés 
kapcsán rámutatott arra, hogy a Médiatörvény támadott rendelkezése „nem azt jelenti, hogy 
a rádió- és a televízió- műsorokban ne lenne helye vitának, kritikának, ne jelenhetne meg a 
társadalmat jellemző véleménypluralizmus. A rendelkezés célja annak a 
megakadályozása, hogy a rádió és a televízió a sért ő, faji alapon elítél ő, kirekesztésre, 
diszkriminációra felhívó gy űlölköd ők „hanger ősítője” legyen… 
 
…ennek a tilalomnak a médiajogban alapelvi szinten történő rögzítése, illetve az előírás 
megszegése esetére meghatározott szankciók alkalmazásának a kilátásba helyezése az 
Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Alkotmány értékrendjével, annak erősítésével 
összeegyeztethető, továbbá mások jogainak, a közösségek méltóságának a védelme 



 
 

9 
 

érdekében szükségesnek tekinthető. A véleménynyilvánítási és a sajtószabadság (illetve az 
annak részét képező szerkesztési szabadság) nem abszolút érték, és nem terjed ki a 
jogsértő műsorok készítésére és sugárzására. A közérdekű kérdések vitája terén a 
szólásszabadság tág körű ugyan, viszont a közösségek és egyes tagjaik méltóságát durván 
sértő műsorok tilalma és szankcionálása ezeket is behatárolja. Azáltal, hogy a média a 
legszélesebb nyilvánosságot biztosítja a legkülönfé lébb vélemények számára, és 
napjainkban ez képezi a legfontosabb információforr ást, a szólásszabadság egyéb 
megnyilvánulási formáihoz képest a médiában megjele nő véleményeknek sokszoros a 
hatása, rendkívül nagy a befolyása az emberek gondo lkodására, a közvélemény 
formálására.  Ahogyan azt az Alkotmánybíróság korábbi határozatában már megfogalmazta: 
„általánosan elfogadott, hogy a rádiós és televízió s műsorszolgáltatás 
véleményformáló hatása és a mozgóképek, hangok, él ő tudósítások meggy őző ereje 
sokszorosa az egyéb információs társadalmi szolgált atások gondolkodásra ható 
erejének” .A média tehát alapvet ő jelent őségű a véleménypluralizmus 
megjelenítésében, a közösségi viták lefolytatásának  egyik legfontosabb színtere, ezzel 
egyidej űleg azonban azt is tekintetbe kell venni, hogy a sz emélyeket, egyes társadalmi 
csoportokat (a kisebbségeket vagy adott esetben a t öbbséget) sért ő, kirekesztésre, 
diszkriminációra irányuló m űsorszolgáltatásnak ugyanilyen súlyú negatív, 
beláthatatlanul káros hatása is lehet.” 
 
A Médiatanács álláspontja szerint az iszlám vallással kapcsolatban olyan kijelentések („és 
vannak, akik még a béke vallásaként beszélnek az iszlámról”) hangzottak el a 
műsorszámban, amelyek az iszlám és az erőszak összefonódására utaltak. Ez pedig 
alkalmas lehetett arra, hogy – egyoldalú sztereotipizálás révén – a nézők gondolataiban 
összekösse az iszlám, mint vallás, így a muszlim emberek és az erőszakos magatartás, 
vallási üldözés fogalomkörét. A műsorvezetői kijelentés: „Egyiptomot és a többi környező 
országot” szintén azt a kört pontosította, amelyre nézve ezek az elítélő kijelentések 
elhangzottak. 
 
A hatóság véleménye szerint tehát a műsorban elhangzott megnyilvánulások sérthették az 
iszlám közönséget, illetve alkalmasak lehettek az iszlámokkal szembeni előítéletek 
erősítésére.  
 
A fentiek miatt a médiaszolgáltató megsértette az Rttv. 3.§ (3) bekezdésében foglaltakat. 
 
 
Az Rttv. 5. § (2) bekezdésének sérelme: 
 
Médiaszolgáltató nyilatkozatában arra hivatkozik, hogy a jelenleg a Parlament előtt lévő „a 
médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról” szóló törvényjavaslat az 1996. évi I. 
törvény 5. § (2) bekezdését módosítja, és nem a vallási jelleg előzetes feltüntetését, hanem 
a 14. §-ban „a vallási, hitbeli vagy más világnézeti meggyőződést esetlegesen sértő…képi- 
vagy hanghatások médiaszolgáltatásokban való bemutatása előtt” figyelemfelhívást írja elő.” 
Ezzel kapcsolatban rögzítjük, hogy a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 
5. § (1) bekezdése is tartalmazza a következőket: „„a vallási vagy hitbeli meggyőződést 
sértő, az erőszakos vagy más módon a nyugalom megzavarására alkalmas képi vagy 
hanghatások bemutatása előtt a közönség figyelmét erre a körülményre fel kell hívni.””, tehát 
a törvényjavaslatban szereplő, a médiaszolgáltató által hivatkozott rendelkezés nem az Rttv. 
5. § (2) bekezdésének módosítása. Egyébként pedig jelen eljárás tárgyát nem az Rttv. 5. § 
(1) bekezdésének, hanem az 5. § (2) bekezdésének megsértése képezi. 
 
Az Rttv. 5. § (2) bekezdése tehát a következőket rögzíti: 
 
„A vallási vagy világnézeti nevelésre szánt, illetve arra alkalmas műsorszámot e jellegének 
előzetes feltüntetésével lehet közzétenni.” 



 
 

10 
 

 
A Médiatanács álláspontja szerint a „700-as Klub” című műsorszám vallási műsornak 
tekinthető, a nevében is keresztény CBN tévétársaság készíti és sugározza. A program 
visszatérő elemei a csodálatos megtérések és gyógyulások, illetve a vallásos meggyőződés 
hangsúlyozása. A műsor világnézetileg nem semleges, hírblokkjaiban is jelentős szerepet 
kap a műsorvezetői kommentár. 
A vizsgált, május 21-i adás is több, vallásos témával foglalkozott. Így például a következők: 
Keresztény exodus (Gary Lane riportja, az előzőekben vizsgált, az Rttv. 3. § (3) bekezdését 
sértő rész); Egy balesetet szenvedett kómás beteg csodálatos gyógyulása (A riportban 
szereplő hölgy elmondása szerint az Úr jelenlétének köszönheti gyógyulását, melyet „Istentől 
kapott csodálatos reménység”-ként jellemez.); Elengedték az elrabolt misszionárius család 
két gyerekét Jemenben; A nagylelkűség egyszerű cselekedete vezetett a pénzügyi 
szabadsághoz az adósággal küzdő családnál (A házaspár hiszi, hogy „vállalkozásuk 
létrejöttét Isten szervezte meg.”); Egy kicsapongó életet élő férfi megtérésének története. 
 
A Médiatanács a fentiekhez hozzáteszi, hogy egy műsorszámot abban az esetben is e 
jellegének (vallási vagy világnézeti nevelés) előzetes feltüntetésével lehet közzétenni, 
amennyiben a műsorszámot nem elsődlegesen vallási vagy világnézeti nevelés céljából teszi 
közzé a médiaszolgáltató, azonban a műsorszám tartalmi vizsgálata kapcsán 
megállapítható, hogy az adott esetben alkalmas lehet a vallási vagy világnézeti nevelésre. 
Azt pedig a médiaszolgáltató sem vitatja, hogy „a műsorszám egyes részei tartalmaznak a 
keresztény hittel kapcsolatos átéléseket, megtapasztalásokat”, továbbá azt is rögzíti, hogy a 
műsor „előszeretettel foglalkozik keresztény témájú történetekkel, hírekkel.” 
 
A Médiatanács megjegyzi, hogy a médiaszolgáltató által hivatkozott – szintén a „700-as 
Klub” című műsorszámmal kapcsolatos – bírósági eljárásban még nem született ítélet, 
„irányadó”, jogerős bírósági döntésről tehát nem lehet beszélni. 
 
Az Rttv. 5. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés szerint amennyiben az adott műsorszám 
– tartalmát tekintve – alkalmas lehet a vallási, vagy világnézeti nevelésre, a 
médiaszolgáltatónak abban az esetben is e jellegének előzetes feltüntetésével lehet 
közzétenni. Mivel a médiaszolgáltató ezt elmulasztotta, megsértette az Rttv. 5. § (2) 
bekezdésében előírt követelményt. 
 
A Médiatanács a fentiekben kifejtettek alapján a rendelkező rész szerint határozott. 
 
Rttv. 3. § (3): 
 
A hatóság eddig kettő határozatában szankcionálta a médiaszolgáltatót az Rttv. 3. § (3) 
bekezdésének megsértése miatt: 1512/2009. (VII.20.) és 1649/2009. (VIII.26.) számú ORTT 
határozatok. Mindkét esetben az Rttv. 112. § (1) bekezdés a) pontja alapján felhívta a 
sérelmezett magatartás megszüntetésére. 2010-ben a hatóság még nem tapasztalta a fenti 
törvényhely sérelmét a televízió vonatkozásában, ezért elegendőnek tartotta az Mttv. 186. § 
(1) bekezdése alapján figyelmeztetésben részesíteni a médiaszolgáltatót. 
 
Rttv. 5.§ (2): 
 
A hatóság eddig kettő határozatában szankcionálta a médiaszolgáltatót az Rttv. 5. § (2) 
bekezdésének megsértése miatt: 734/2002. (V.9.), 1512/2009. (VII.20.). Mivel a televízió 
ritkán sértette meg a fenti törvényhelyben foglaltakat, a hatóság elegendőnek tartotta az 
Mttv. 186. § (1) bekezdése alapján figyelmeztetésben részesíteni a médiaszolgáltatót. 
 
A szankció mértékének megállapítása a fenti indokok és az alábbi jogszabályhelyek alapján 
történt: 
 



 
 

11 
 

2011. január 1-jén lépett hatályba médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 
2010. évi CLXXXV. törvény. Az Mttv. 216. § (1) bekezdése szerint: 
Az e törvény hatálya alá tartozó, a Médiatanács vagy a Hivatal előtt folyamatban lévő 
eljárásokban e törvény hatályba lépése után - a (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel - e 
törvény szabályait kell alkalmazni. 
 
A 216. § (3) bekezdése azt írja elő, hogy 
E törvény hatálybalépése előtt elkövetett jogsértésekre a jogsértés elkövetésekor hatályos 
anyagi jogi rendelkezések alkalmazandók. 
 
Fentiek alapján a Médiatanács a törvénysértés megállapítása során az Rttv. szabályait 
alkalmazta, a szankció meghatározása során az Mttv. 185. §-ban kapott felhatalmazás 
alapján állapította meg a 186. § (1) bekezdése szerinti jogkövetkezményt. 
 
Az eljárás során a Ket. 153.§ (2) bekezdése szerinti eljárási költség nem merült fel. 
 
Az Mttv. 163. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a határozat ellen közigazgatási 
úton fellebbezésnek helye nincs, de annak bírósági felülvizsgálatát a közléstől számított 30 
napon belül közigazgatási bíróságtól lehet kérni. 
 
 
Budapest, 2011. január 19. 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

Szalai Annamária s.k. 
elnök 

 
 

 
 
 

Dr. Auer János s.k. 
hitelesítő tag 

 
 
A kiadmány hiteles: 
 
 
 
 
 
 
 
Dr. Boros Márta 
főosztályvezető 

 
A Médiatanács 

nevében 


