
 
 

Gyűlöletkelt ő tartalom a Vital TV 2009. augusztus 21-én sugárzot t Korrektúra  című 
műsorában  

 
Az 1341/2011. (X.5.) számú médiatanácsi határozat k ivonata  

 
 
A tényállás  
 
A Korrektúra c. műsor sajtóklub-jellegű beszélgetés, amelyben a műsorvezető (Bayer Zsolt) 
az elmúlt napok politikai, társadalmi, gazdasági eseményeit vitatja meg a vendégeivel. A 
vizsgált műsorszámban Bayer mellett Kondor Katalin és Szentesi Zöldi László újságírók, 
Szentmihályi Szabó Péter író, valamint Csath Magdolna közgazdász szerepeltek. A műsor 
kifogásolt részeiben a következők hangzottak el: 
Szentesi Zöldi László (22:09:30) a HVG véleményrovatában megjelent, Bauer Tamás által írt 
cikkből idézett egy részletet: „Azt írja Bauer: ’Ideje szakítani azzal a magyar nézettel, hogy 
Trianonban súlyos igazságtalanság történt.’ És még hozzáteszi a következőt: ’Ha azt 
tekintjük igazságtalannak, hogy emberek kisebbségi helyzetben élnek, akkor a trianoni 
békeszerződés nyomán ez az igazságtalanság számottevően csökkent.' A lényeg az, hogy 
Bauer szemmel láthatóan nem magyar szempontból nézi, hanem nem tudom milyen 
szempontból Trianont. (…) 2009-ben, szabaddemokrata politikusként még egyszer mondom, 
azt mondja, ideje szakítani azzal a magyar nézettel, hogy Trianonban súlyos 
igazságtalanság történt. Ezek után, ha részünkről azt mondja valaki, hogy idegenszívű ez az 
ember, vagy a barátai, vagy az elvbarátai, akkor azt hiszem, hogy nagyon finoman 
fogalmaztunk (…) állítólag ő egy magyar párt színeiben a parlamentben leülhet.” 
 
Kondor Katalin: „Mondtad az imént, hogy magyar állampolgár ilyet nem ír le. Hát magyar 
állampolgár leír, de igazi magyar ember. akinek a szíve mondjuk ezért az országért dobog, 
meg aki hisz abban, hogy az ember nem véletlenül születik arra a földre, ahová leszületik 
(Szentesi: „Hát ő véletlenül született.”), azt gondolom, hogy nem sok köze van azon kívül, 
hogy beszél magyarul, vagy beszél magyarul is ehhez az országhoz. De én ezt is (…) 
abszolút provokációnak tekintem ezt a mondatot.” 
 
Bayer Zsolt (22:16:25): „Amikor ezeket olvasom, és amikor fel vannak háborodva, hogy 
idegenszívű, ez a szó, hogy ez mit jelent. És mindig felrémlik nekem Márai Naplója. Mit is ír 
Márai már '48-49-ben? Azt írja, iszonyú, hogy a magyar zsidóság színe-javát elpusztították, 
de az alja zsidók mind hazajöttek bosszút állni. Na, ott ő mosolyog (mutat az újságra), akinek 
nem fáj Trianon, meg nem volt igazságtalan.” 
 
Szentmihályi Szabó Péter (22:17:40): „Nem akarok hazabeszélni, de évek óta készülő 
művem, aminek a címe A kis Kertész, kertészeti enciklopédia Imre Kertész életéről és 
koráról. Annak első részében áttekintem az eddigi irodalmi Nobel-díjak történetét, és csak 
aláírhatom, hogy ott hazaszerető, normális ember eddig irodalmi Nobel-díjat nem igen 
kapott, ha igen, az tiszta tévedés volt.” 
 
A kifogásolt műsorrészletben néhány kódoltan megfogalmazott antiszemita előítélet jelent 
meg, valamint egy esetben idézetbe bújtatott nyílt zsidóellenes mondat hangzott el. 
 
A Szentesi Zöldi László által használt „idegenszívű” kifejezés a mai magyar publicisztikában 
és közbeszédben a magyar érdekekkel és érzésekkel szembenálló zsidót eufemisztikusan 
jelölő kódszó, amely a médiafogyasztó számára a homályos megfogalmazás ellenére 
világossá teszi, hogy kikről is van szó. Ennek alapján „a zsidók” (és elvbarátaik) azok, 
akiknek nem fáj Trianon, akiket nem érdekelnek a „magyar szempontok”, „nem sok közük 
van az országhoz, amelyben élnek”. Szentesi azzal, hogy Bauerről azt állította, „2009-ben 
szabaddemokrata politikusként” fejti ki a véleményét, az idézett álláspontot kiterjesztette az 



 
 

2 
 

SZDSZ-re, amelynek „zsidópárt” jellege a rendszerváltás utáni szélsőjobboldali 
közbeszédben evidenciaként jelenik meg. Ezt erősítette az is, hogy Szentesi az SZDSZ-t 
„állítólag magyar pártnak” nevezte. A továbbiakban Kondor Katalin kifejtette, hogy „igazi 
magyar ember” ilyet nem ír le, de ha mégis, annak „nem sok köze van azon kívül, hogy 
beszél magyarul, vagy beszél magyarul is ehhez az országhoz.” 
 
Csath Magdolna erre közbeszúrta (22:11:41): „A micisapkát se feledd!” A mondat utalás volt 
arra a széles körben elterjedt véleményre, miszerint az SZDSZ vezetői (hol Kis Jánost, hol 
Bauer Tamást szokták említeni) a Szentkoronát micisapkának nevezték. Ez a dezinformáció 
azután beépült a magyarországi jobboldal/szélsőjobboldal kollektív tudatába, és visszatérő 
hivatkozási alapként szolgál a szabaddemokraták nemzetidegenségének bizonyítására, 
esetenként konkrétan „a zsidókhoz” kapcsolva az el sem hangzott kijelentést. A műsorban 
kialakult kontextusban a „micisapkás” közbevetés egyértelműen az „idegenszívű SZDSZ-
esekhez” kötötte a magyar nemzeti jelkép meggyalázásának vádját. 
 
Bayer következő kifogásolt megjegyzésében egyrészt utalásszerűen megmagyarázta az 
idegenszívű kifejezést („az alja zsidók”), illetve felelevenítette a „kollektív zsidó bosszú” 
antiszemita toposzát, amely a magyar zsidóság holokausztot túlélt és hazatért részét vádolta 
a magyar társadalmat célzó bosszú elkövetésével 1945 után. A műsorvezető szavai 
visszatükrözték a közvetlenül a II. világháború után megjelent zsidó ellenes 
megnyilvánulásoknak azon elemét, amely szerint az elpusztított zsidók „jó zsidók” voltak, 
ugyanakkor a hazatérő túlélők „rossz zsidók.” 
 
A következőkben Szentmihályi Szabó Péter Kertész Imrét „Imre Kertészént” említette. 
Önmagában a kifejezés még nem tekinthető gyűlöletkeltőnek, azonban a korábbiakban már 
idézett kontextusban erre alkalmas lehetett. Ez a megnevezés a hazai szélsőjobboldali 
publicisztikában azután terjedt el, hogy az író 2002-ben irodalmi Nobel-díjat kapott. Ebben a 
körben nehezen emésztették meg, hogy a magyar irodalom régen várt kitüntetés ét egy 
zsidó ember kapta, ráadásul egy olyan regényért, amely a magyar holokauszt témáját 
dolgozza fel. A megnevezést használók körében Kertész a (nemzet) idegen zsidó 
archetípusa, akinek Magyarország nem hazája. 
 
 
Az ORTT 2499/2009. (XII. 16.) számú határozata  
 
Az ORTT megállapította, hogy a műsorszolgáltató megsértette az Rttv. 3. § (2) 
bekezdésében foglalt, a gyűlöletkeltés tilalmát előíró törvényi rendelkezést, ezért 60 percre 
felfüggesztette a műsorszolgáltató műsorszolgáltatási jogosultság gyakorlását. 
 
 
Az ORTT határozatának indokolása  
 
A Testület nem értett egyet azzal a műsorszolgáltatói megállapítással, hogy a műsorban 
csupán közszereplők, illetve az SZDSZ kritizálásáról volt szó, akik ezt tűrni kötelesek, és az 
effajta „kritizálás” nem valósíthat meg valamely népcsoporttal vagy vallással szembeni 
gyűlöletkeltést. 
 
A Testület álláspontja szerint egyrészt az antiszemita megnyilvánulások egyébként sem 
kizárólag Bauer Tamás, Kertész Imre személyén valamint az SZDSZ-en keresztül jelentek 
meg, másrészt a műsorban nem is közszereplők „bírálatáról” volt szó, hanem idézeteken, 
kódoltan vagy nyíltan megfogalmazott mondatokon, kulcsszavakon keresztül, olykor 
bizonyos személyek említésével zsidóellenes kijelentések hangzottak el. Egyébként pedig a 
műsorszolgáltató által „kritikának” nevezett, a hatósági ellenőrzésben szereplő kijelentések 
meglehetősen egyoldalúak voltak, hisz azok mind a zsidók ellen irányultak. A 



 
 

3 
 

műsorszolgáltató által idézett 36/1994. (VI. 24.) alkotmánybírósági határozat tág és helytelen 
értelmezése lenne a műsorszolgáltató által felhozott érvelés, és a Testület véleménye szerint 
semmiképpen sem fogadható el. 
 
A Testület álláspontja szerint a gyűlöletkeltés médiajogi tilalma, a maga 
jogkövetkezményeivel, a véleménynyilvánítás szabadságának olyan határát jelöli ki, amely 
az egyenlő emberi méltóság alkotmányos követelményéből következően minden személlyel 
összefüggésben - ha nem is azonos mértékkel, de - korlátozza a jogszerűnek minősülő 
megnyilvánulások körét. 
 
A Testület szerint a hatósági ellenőrzés feltárta és alátámasztotta, hogy a vizsgált, 2009. 
augusztus 21-én sugárzott Korrektúra című műsorszám alkalmas lehetett a zsidósággal 
szembeni gyűlölet keltésére, hiszen több kódoltan megfogalmazott antiszemita előítélet, 
valamint nyílt zsidóellenes kijelentések hangzottak el a műsorban. 
 
 
A kifogásolt műsorszám a Vital TV műsorán volt látható, amelynek műsorszolgáltatója a Vital 
TV Zrt. Az ORTT a szankció fajtájának és mértékének megállapításakor figyelembe vette az 
Echo Hungária TV Zrt. műsorszolgáltató működését, tekintettel arra, hogy a műsorszám 
eredetileg az Echo TV műsorán volt látható, amelyet a Vital TV még ugyanaznap 
megismételt, továbbá, hogy 2009. október 31-i hatállyal a Vital TV Zrt. beolvadt az Echo 
Hungária TV Zrt.-be. 
 
 
A Fővárosi Ítél őtábla ítélete  
 
A Fővárosi Ítélőtábla 4.Kf.27.747/2010/7. számú ítéletében a határozatot a szankció 
tekintetében hatályon kívül helyezte, és e körben új eljárás lefolytatását írta elő. 
 
 
A Fővárosi Ítél őtábla ítéletének indokolása  
 
Az ítélet indokolása - többek között - rögzítette, hogy a 2499/2009. (XII.16.) számú ORTT 
határozat a VITAL TV Zrt. 2009. augusztus 21-én 21 óra 30 perctől sugárzott 
médiaszolgáltatását vizsgálta, nem pedig a Médiaszolgáltató által (az ECHO TV csatornán) 
20 óra 30 perckor sugárzott műsorszámot. A bíróság értékelése szerint a közigazgatási 
eljárásba be nem vont műsorszám nem okszerű indok a jogsértés súlyának meghatározása 
során. Kétségtelen, hogy a Médiaszolgáltató általános jogutódja a VITAL TV Zrt.-nek, 
azonban a másodfokú bíróság szerint a jogutódlás előtti cselekmények - a jogsértés 
súlyának meghatározása során - mindkét médiaszolgáltató esetében önálló életet élnek. 
Ennek folytán a másodfokú bíróság az elsőfokú bíróságétól eltérő következtetésre jutott, és 
álláspontja szerint a hatóság tévesen vette figyelembe a kifejezetten csak a Médiaszolgáltató 
által elkövetett jogsértéseket, ezért az alkalmazott szankció eltúlzott volt. 
A másodfokú bíróság szerint az új eljárás során nem tekinthető súlyosbító tényezőnek sem a 
Médiaszolgáltató ECHO TV médiaszolgáltatásában 20 óra 30 perckor sugárzott műsorszám, 
sem a beolvadást megelőzően a Médiaszolgáltató terhére hozott marasztaló határozatok. 
 
 
Az új eljárás során született 1341/2011. (X. 5.) sz ámú médiatanácsi határozat  
 
A Médiatanács az Echo Hungária TV Zrt.-vel szemben hivatalból lefolytatott megismételt 
eljárásban a gyűlöletkeltés tilalmára vonatkozó rendelkezés megsértése miatt a 
Médiaszolgáltatót 50.000,- Ft bírság megfizetésére kötelezte. 
 



 
 

4 
 

 
 
A 1341/2011. (X. 5.) számú médiatanácsi határozat i ndokolása  
 
A jogsértés miatt alkalmazott jogkövetkezmény meghatározásakor a Médiatanács 
figyelemmel volt a másodfokú bíróság ítéletében foglaltakra, azaz nem tekintette súlyosbító 
tényezőnek azt, hogy a Médiaszolgáltató Echo TV csatornáján ugyanaznap 20 óra 30 
perckor sugározta ugyanezen műsorszámot, továbbá nem vette figyelembe a VITAL TV Zrt. 
beolvadása előtt az Echo Hungária TV Zrt.-vel szemben, az Rttv. 3. § (2) bekezdésének 
megsértése miatt hozott marasztaló határozatokat sem. 
A Médiatanács a fentiek alapján megállapította, hogy a VITAL TV csatorna korábbi 
médiaszolgáltatója, a VITAL TV Zrt. a műsorszám sugárzását, azaz 2009. augusztus 21. 
napját megelőzően nem sértette meg az Rttv. 3. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést. 
Ennek ellenére a Médiatanács a jogsértés jelentős súlya miatt a bírság jogkövetkezmény 
alkalmazása mellett döntött. 
 
A jogsértést a Médiatanács amiatt értékelte jelentős súlyúnak, mert a műsorszám alkalmas 
lehetett a zsidósággal szembeni gyűlölet keltésére, hiszen abban több kódoltan 
megfogalmazott antiszemita előítélet, valamint nyílt zsidóellenes kijelentés hangzott el. A 
gyűlöletkeltő megnyilatkozások pedig alkalmasak arra, hogy a társadalmi rend és béke 
fenntartásában zavart okozzanak, ezért a jogsértés csekély súlyúnak semmiképpen sem 
tekinthető. 
 
A Médiatanács a fentieket értékelve az Rttv. 112. § (1) bekezdés e) pontja alapján - 
figyelemmel az Rttv. 135. § (1) bekezdésének második fordulatára – a maximálisan 
kiszabható bírság 5%-ának megfelelő, azaz 50.000,-Ft bírságot szabott ki a 
Médiaszolgáltatóval szemben. 
 


