Az olaszok is inkább az interneten tájékozódnak

2012.09.18. 09:01

Szerző: Szeghalmi Veronika

Napjainkban az általános tendencia az, hogy az újságokat online keresik az olvasók. Egy nemrég végzett felmérés szerint 2009 óta Olaszországban is emelkedett a napilapokat az interneten olvasók száma, azonban a „hagyományos úton terjesztett" lapok sem szorultak ki teljes mértékben a piacról. 

Olaszországban a napilapok júliusi vásárlási adatait a lapforgalmazást mérő Ads hozta a napokban nyilvánosságra.  Az említett felmérés szerint naponta 368 456 olasz vásárol La Repubblicát az újságostól. Az országos napilap a pénteki melléklettel éri el a legnagyobb, 440 ezer feletti példányszámot. Második helyen a konzervatív Corriere della Sera napilap áll napi 359 875 példányszámmal, harmadik a Gazzetta dello Sport (279 492), majd ezt követi a torinói La Stampa (215 004) és a Corriere dello Sport sportnapilap (200 597). Az előfizetőket és a más úton történő terjesztést is beleértve a Corriere della Sera áll az első helyen 444 967 eladott példánnyal. Ezt követően második a Repubblica (425 207), harmadik pedig a Gazzetta dello Sport (302 673).  Az olasz nagyvárosok metróvonalán osztott ingyenes napilapok példányszáma meghaladja az egymilliót.

 

Az említett lapeladási adatok mellett azonban az Olasz Lapkiadók Szövetsége (FIEG) és az Istat statisztikai hivatal felmérései szerint az utóbbi öt évben négy százalékkal csökkent az újságolvasók száma. 100 olaszból 39 olvas napilapot legalább hetente ötször. Minden második olasz hetente legalább egyszer olvas. Az újságolvasók között azonban 2009 óta ötven százalékkal emelkedett a napilapokat interneten olvasó olaszok aránya.

 

Sokan úgy vallják, hogy mindent hamarabb és több forrásból tudhatunk meg a világhálóról, ezért felesleges napilapokat vásárolni. Az online érdeklődők közül egyre többen gondolják azt, hogy a nyomtatott sajtó ideje lejárt. Más kutatási eredmények szerint azonban az interneten csak a megjelenített tartalom egy részét olvassuk el. Ritkábban használjuk a vissza gombot, és böngészéseink során inkább hagyatkozunk az oldal által ajánlott tartalomra. Az online hírfüggők és a napilapokat vásárlók szembeállítása nem szükségszerű, annyi azonban bizonyos, hogy a legújabb szokás szerint az emberek egyre kevesebbet olvasnak napilapot, és inkább az internetes forrásokra támaszkodva tájékozódnak. Olaszországban, ahogyan azt a FIEG elnöke, Giulio Anselmi is megerősítette: az online újságolvasók száma nőtt, a sajtó azonban mégsem volt képes hasznot húzni az új technológiai eszközök révén megerősödött olvasói táborból.

Olaszország, felmérés, újság, internet