A Google németországi "€žfekete napja"€?

2012.09.05. 09:58

szerző: Paál Vince

Új jogi védelemben részesülnek Németországban az online portálok tartalmai. A felhasználók bizonyos körének fizetnie kell. A szerzői jog reformjának részeként bevezetendő szabályozás szerepelt a 2009-es koalíciós szerződésben is. A kiadói szövetségek követelték ennek megvalósítását még ebben a választási ciklusban. 

Amíg a nyomtatott újságok eladási példányszámai csökkennek, addig a netes újságoknak egyre több olvasójuk van. Nem csoda, hogy a sajtókiadók régóta szerzői jogi védelmet követelnek. Növekszik azoknak a fogyasztóknak is a száma, akik hajlandók pénzt adni az újságok netes tartalmaiért. Ennek megfelelően a fizetős tartalmak száma is nő. Utóbbi annak is a következménye, hogy csak online-reklámokból nem lehet a kínálatot finanszírozni.

Miután a kiadók összefogtak a Szövetségi Német Iparegyesülettel (BDI), a szövetségi kormány is beadta a derekát, és elhatározta, hogy szerzői jogi védelemben részesíti az újságkiadók netre kerülő tartalmait. Ennek következtében az internetes keresőknek az újságkiadók netes tartalmaiért fizetniük kell, ha rajtuk keresztül jutnak azok el az olvasókhoz. Bloggerek – heves viták után – egyelőre mentesülnek a díjfizetési kötelezettség alól. Legalábbis a német szövetségi kormány ilyen feltételekkel határozott a törvénytervezetről, amely ezután kerül a Bundestag elé. A tervezet elsősorban a netes keresők és a híreket iparszerűen összegereblyéző hírportálok ellen irányul.

A Google egyenesen az internet németországi „fekete napjáról” beszélt, amikor a döntés megszületett. Az ellenzők szerint ezzel a németországi netes keresés jelentős korlátokba ütközik, és példátlannak minősítették az internet világába való ilyen mértékű beavatkozást. A Kalózok és a Zöldek elutasítják a törvénytervet, a sajtókiadók persze üdvözlik. A német kulturális miniszter szerint az új szabályozás fontos jelzés arra nézve, hogy a szellemi tulajdon védelmet érdemel az interneten is.

Az új szabályozás következtében befolyó illetékekből az újságcikkek szerzői is részesülnek. A kiadók szerint mostantól az újságírás az interneten is biztos jogi alapokra helyeződik. A Bitkom viszont azt kifogásolta, hogy a szövetségi kormány egy olyan eddig senki által nem járt útra lép, amely rossz üzenetet küld a nemzetközi befektetőknek.

Az új törvény az online cikkekre történő sima linkkel való átirányításra nem terjed ki, hanem arra az eljárásra, amikor olyan portálok mint a Google News, a kiadók oldalára vezető link mellett a tartalomra vonatkozó rövid szöveget is megjelentetnek. Kérdés persze, nem vesztenek-e a kiadók többet a réven, mint amennyit a vámon nyernek. A nagy netes keresők révén ugyan elvileg bevételhez jutnak, de ha azok úgy változtatnak az üzleti modelljükön, hogy arra már ne terjedjen ki a szabályozás, akkor ez a bevétel is kétséges, és azok a látogatók is elmaradhatnak, akik csakis az érintett keresőkön keresztül jutnak el a kiadók netes oldalaira.

Németország, Google, internet, újság, szerzői jog, blog