Kanada négy legjelentősebb online lapja fizetőssé vált

2012.08.31. 08:35

szerző: Nyakas Levente

A kanadai Postmedia sajtókonglomerátum az eddig ingyenesen elérhető, négy legjobban jegyzett lapjának online verzióját, az Ottawa Citizent, a Vancouver Province-et, a Vancouver Sunt és a National Postot augusztus 21-étől előfizetés ellenében tette elérhetővé. A sajtóvállalat az előfizetéses rendszert a díjainak fokozatos emelésével próbálja bevezetni. 

Korábbi blogbejegyzésünkben foglalkoztunk azzal a problémával, hogy miként tudja az írott sajtó kialakítani saját üzleti modelljét egy – már nem is olyan – új, online médiakörnyezetben, melyben a felhasználók jellemzően azt szokták meg, hogy a tartalmakhoz alapvetően ingyenesen (értsd: (elő)fizetés nélkül) férnek hozzá.

Az online sajtótermékek közül különösen igaz ez a megállapítás azokra a lapokra, melyek tulajdonképpen régen alapított nyomtatott sajtótermékek brandjeit vitték tovább az internetes környezetbe, és melyeket – éppen ezért – ingyenesen vezettek be.

Ez a helyzet a Postmedia-lapokkal is. A Postmedia Network Inc. Kanada angol nyelvű napilapjai legnagyobb kiadójának számít, mely az ország legrégibb és legismertebb média-brandjeit birtokolja. Ezért különösen érdekes, hogy milyen megoldást választott arra, hogy a közönség elfogadja az ingyenes elérésről a fizetősre történő váltást.

A váltás stratégiájának egyik fontos eleme az volt, hogy egy már ismert, a New York Times, a Guardian és a Financial Times által is használt fizetős modell (metered paywall system) mellett döntött a Postmedia. Ennek az előfizetéses rendszernek az a lényege, hogy a potenciális ügyfél előfizetés nélkül meghatározott cikkekhez továbbra is hozzáfér ingyenesen, ezek alapján tud dönteni arról, hogy hajlandó-e fizetni a többi tartalomért.

A nevezett előfizetési rendszer mögött az a koncepció húzódik meg, hogy az olvasó felismeri az újság által generált tartalmak értékét, különösen igaz ez az oknyomozó újságírói tartalmakra, az elemzésekre és a helyi jellegű hírekre, valamint ilyen történeteket feldolgozó cikkekre, melyeket csak az adott lap tud szállítani. Az értékes tartalmak közvetlen összefüggésben állnak az előfizetéssel úgy is, hogy az abból generált bevételekből több pénzt tudnak beruházni az ilyen minőségi tartalmak elkészítésére.

A váltás másik fontos eleme, hogy a sajtóvállalat fokozatos emeléssel próbálja végső szintre hozni az előfizetési díjakat. Az egyes újságok bevezető előfizetési ára egységesen 99 cent/hó lesz. A bevezetési időszakot követően, lapoktól függően differenciáltan 8, illetve 9 dollárra emelik a havi előfizetés árát, de mellette felkínálják a kedvezményesebb éves (80–90 dolláros) árat is. Fontos, hogy egy előfizetéssel csak egy vagy maximum két laphoz lehet hozzáférni, a sajtókonglomerátum további lapjaihoz való hozzáféréshez újabb előfizetések szükségesek.

Az üzleti modell váltása mögött globális ok keresendő. A globális lappiac növekedése 2004-től 2007-ig majdnem a nullára esett vissza, ezt követően pedig negatív eredményeket mutat a korábban már hivatkozott OECD-tanulmány szerint. Kanada azon országok között volt található, ahol 2009-re a legnagyobb visszaesést szenvedte el ezen a területen.

A másik ok, hogy a nyomtatott újságok reklámbevételei Észak-Amerikában fokozatosan esnek vissza. Az említett OECD-jelentés alapján az újságok reklámbevételektől való függősége kiemelkedően magas Kanadában csakúgy, mint az USA-ban.

A Postmedia példája tehát azt látszik igazolni, amit korábbi blog-bejegyzésünkben is kiemeltünk, nevezetesen, hogy lassan mozdul el az írott sajtó ipara az új üzleti modell felé, ugyanakkor a nagyok, akik megtették ezt, példát mutatnak társaiknak.

Kanada, Postmedia, paywall, internet, újság