Közeleg az okostévék korszaka

2012.08.28. 08:38

Szerző: Paál Vince

Egyelőre még a tévénézés a legelterjedtebb szórakozás, a tévé-csatornák azonban nem ülhetnek babérjaikon. Konkurenseik, mint pl. a Google, a YouTube vagy az Apple előzni készülnek. 

Tudják ezt a tévék is. Törekvéseik azonban akadályokba ütközhetnek. Példa erre Németországban az RTL és a ProSiebenSat1 esete a szövetségi kartellhivatallal. Utóbbi megakadályozta, hogy a fent nevezett tévé-csatornák közösen hozzanak létre video-platformot, mert a tiltás indoklása szerint az tovább erősítené piac-meghatározó helyzetüket.

Közben viszont a Google a YouTube kínálatának online videotékává történő kiépítését tervezi. Már a kezdetekkor 700 film közül enged válogatni, HD vagy normál minőségben, az ár persze annak megfelelően változik. És ez még nem minden. A Google fokozatosan komolyan veendő tévé-szoláltatóvá növekedik. Több mint 100 TV-csatornát terveznek még az idei évben a Google video-portálján online hozzáférhetővé tenni, amelyek többnyire a fiatal nézőket célozzák meg. A kínálat egyre növekszik.

Szeptemberben megjelenik a német piacon a Google-TV vételére alkalmas set-top-box. Ez az eszköz a hagyományos tévé-készülékeket okostévé-funkciókkal ruházza fel, és ezzel lehetővé válik, hogy a készüléken a tévézés és az internetezés egybeolvadjon. Ez azt jelenti, hogy a régi tévével a YouTube filmjeit meg lehet nézni, az interneten szörfözni lehet és különböző játék-, zene-, sport- vagy hír-alkalmazásokat lehet lehívni. A következő lépés persze az lesz, amikor ez az összeolvadás már magában a tévékészülékben integrálva van.

2015-ben előreláthatólag már a tévé-készülékek 60%-a ilyen okostévé lesz. Ez gyökereiben változtatja meg a fogyasztói viselkedést, hiszen a készülék bekapcsolásakor nem automatikusan egy tévécsatorna lesz látható. A felhasználói felület sokkal inkább egy okostelefon felhasználói felületéhez fog hasonlítani, ahol számos alkalmazás ikonja látható. Ezek közül csak egy fog vezetni a klasszikus tévézéshez, a többi pl. a YouTube-hoz, a Facebookhoz, a Google új videokonferenciájához vagy egyéb talán ma még nem is létező alkalmazáshoz. A „Google+ Hangouts” videochat-alkalmazással akár 10 ember tud a számítógép/tévé előtt találkozni, élőben beszélgetni, és a beszélgetést rögzítésére is lesz lehetőségük.

Az Apple tárgyalásokat folytat az USA legnagyobb kábelszolgáltatóival, hogy set-top-boxain keresztül élő tévéműsorokat kínálhasson. A kábelesek egyelőre kivárnak, talán attól félnek, hogy ugyanaz lesz a sorsuk, mint a telefontársaságoknak. Az fog győzni, aki képes diktálni a feltételeket.

A tévéadók mindenesetre egyre nagyobb konkurenciának vannak kitéve. Jó példa a hírcsatornák úttörőjének, a CNN-nek az esete. 2012 második negyedévében a csatornának 1991 óta a legkevesebb nézője volt, főleg a 25–54 éves korosztályban nagy az esés. De kinek kellenek a 24 órás hírcsatornák, amikor az okostelefonok – mondjuk – a Twitteren keresztül azonnal riasztanak bennünket, ha a nagyvilágban valami fontos történt, amikor a YouTube-ra perceken belül felkerülnek a legérdekesebb videók?

YouTube, Google, Apple, okostelevízió