A közösségi média és az újságírók kapcsolata Olaszországban

2012.08.27. 09:51

szerző: Szeghalmi Veronika

Figyelembe veszik, ugyanakkor a hírszerkesztés során nem az elsődleges forrás. Így lehetne összefoglalni egy olasz felmérés eredményeit, amely a közösségi média újságírókra gyakorolt hatását méri. 

A Lewis PR által végzett felmérés szerint a közösségi média meghatározó befolyással bír az újságírókra, ugyanakkor a befolyás mértéke, intenzitása folyamatosan változik. A kutatást végző szervezet közvetlenül intézett kérdést az érintettek felé, és azt vizsgálta vajon a közösségi média elsődleges inspirációs forrást jelent-e az újságírók számára.

Az ilyen típusú felmérések esetében az eredmények meglehetősen bizonytalannak mondhatók. Tény, hogy a hírek továbbadásáért az újságírót felelősség terheli. Az online tájékozódás, a közösségi médiából való forrásmerítés azonban bizonytalan lábakon áll. Az említett felmérés szerint az újságírók csupán 20%-a tartja a Facebookot, vagy a Twittert megbízható forrásnak. A nehézség azonban nem abban áll, hogy az itt szerzett információkat egy széles közönség elé tárja az újságíró, hanem abban, hogy a közösségi oldalakon szerzett információk valódiságát és hitelességét igazolni is tudja.  A megkérdezett újságírók legalább fele szerint a közösségi oldalak legnagyobb szerepe, hogy a különböző vélemények nyilvánosság elé kerüljenek, így nem arra kell a nagyobb hangsúlyt helyezni, hogy ezek az oldalak esetleges információ-forrásul szolgálhatnak az újságírók számára. Bár senki nem tagadja annak fontosságát, hogy az ilyen oldalak a tájékozódás újfajta csatornái lehetnek. Igaz, hogy a közösségi oldalak képesek a hírek elterjesztésére és átformálására, ugyanakkor a Facebookon és a Twitteren az elsődleges „hírelosztók” híreit véleményezik az odalátogatók.

Az újságíró feladata többek között a hiteles információk továbbadása. Többségük ismeri és használja a közösségi médiát, és munkájuk során egyre inkább fel is használja az ezen oldalak által terjesztett információkat. A hitelesség és a megbízhatóság mércéjének fontosságát is szem előtt tartva, az információgyűjtés e módja új utat nyithat a közönség felé.

Olaszország, közösségi média, újságírás, felmérés