A televíziód megfigyel téged

2012.08.16. 08:43

szerző: Paál Vince

Az e-book-olvasókat már régóta megfigyelik. Július óta ezt teszi a Telekom is, digitális tévé-szolgáltatása révén figyelemmel kíséri ügyfelei fogyasztását – legalábbis Németországban. Akik e-bookkal rendelkeznek, MP3-albumokat és hasonlókat vesznek az Amazonon vagy az iTuneson, azokról eléggé pontosan tudják ezek a vállalatok, hogy milyen könyveket olvasnak, mely dalokat hallgatják, mely show-kat nézik. Ezek és más vállalatok azonban most már azt is tudni kívánják, milyen gyakran olvasunk vagy tévézünk. És nem sok esélyt adnak, hogy ezeket az információkat eltitkoljuk előlük. 

Az e-bookod olvas téged, írta minap a Wall Street Journal. Amivel azt akarta mondani, hogy az Amazon és a hasonló szolgáltatók kukucskálnak az olvasók válla felett, amikor azok e-bookjaikon olvasnak. Milyen régóta, milyen gyorsan, átlagban mennyit olvasnak, mit húznak alá stb.? Aztán ezeket az infókat eltárolják. Ez azért lehetséges, mert ezeket az olvasást szolgáló eszközöket és a hozzátartozó applikációkat állandóan vagy legalább is ismételten újra és újra a netre csatlakoztatjuk, és ilyenkor a megfelelő adatok a szolgáltatók szerverein tárolódnak.

Ezt a fajta fogyasztáskutatást mostantól a tévénézésnél is alkalmazzák. Július óta a német Telekom gyűjti és rögzíti digitális TV-csomagjai előfizetőinek tévézési szokásait, milyen műsorokat vesznek fel, amikor ezt a szolgáltatást használják, mely programokat választják és melyekről kapcsolnak el.

Az Entertain-csomag 1,7 millió német előfizetőjének az adatait álnevesítik, majd anonimizálják, ezt követően értékelik és végül a TV-adók rendelkezésére bocsátják. Az adatok ugyanis aranybányát jelentenek. Könyvkereskedők eddig csak az eladott mennyiséget ismerték, de hogy aztán mi történik a könyvekkel, soha sem tudták meg. A televíziózásnál mérik ugyan az adott csatornát választókat, de ez az eljárás nehézkes, drága, és mivel becslésen alapul, nem igazán pontos (ld. AGB tévés mérése, a felmérésben részt venni hajlandó reprezentatív háztartások). Ugyanakkor ezek a számok képezik annak az alapját, mennyi pénz jár a reklámért, és a programok tervezésénél is ezeket veszik alapul.

Az „adatszolgáltatásnál” a magas felhasználószám csak azért érhető el, mert a Telekom az Entertain-előfizetők esetében abból indul ki, hogy az ügyfelek nem ellenzik a róluk szóló adatok gyűjtését. A Telekom egy úgynevezett opt-out-eljárás mellett döntött. Ennek az a lényege, hogy aki nem akarja, hogy megfigyeljék, annak ezt tevőlegesen jeleznie kell, ha ezt nem teszi, a Telekom úgy veszi, hogy az ügyfél egyetért a dologgal.

Adatvédelmi szempontból ez nem teljesen korrekt, de az eljárás bevett gyakorlat, mert rendszerint kevesen tiltakoznak ellene. Az Amazonnál pl. a felhasználási feltételek értelmében az olvasó hozzájárulását adja, hogy a felhasználásra vonatkozó adatait rögzítsék és az Amazon szerverein tárolják – pl. az utoljára olvasott oldalakat, megjegyzések, jegyzeteket, jelöléseket vagy hasonlókat, amelyeket az olvasó kütyüjével vagy applikációjával eszközöl. Aki a felhasználási feltételeket nem olvassa el, az ezekről nem is szerez tudomást. De aki ezt az eljárást elutasítja, az sem tudja az adatgyűjtést az Amazonnál teljesen megakadályozni.

A Telekom az ügyfeleit minden esetben postán informálja, és még egyszer a képernyőn. Az adatszolgáltatás deaktiválásához a nézőnek a távirányítón keresztül kell a beállításokat lehívni, felhasználói azonosítóját bepötyögni, az adatvédelem pontot kiválasztani, és aztán a tiltás megerősítéséhez a PIN-kódot megadni. Ez kissé fárasztó. A Telekom nem kívánt válaszolni arra a kérdésre, hogy miért nem az aktív hozzájárulás módszerét választotta. De hát ez, a fentiek alapján, nyilván magától értetődő. A nézettségi mérések az analóg világban talán pontatlanabbak voltak, mint digitálisban, de adatvédelmi szempontból kevéssé kifogásolhatók.

Németország, Deutsche Telekom, adatgyűjtés, televízió