Új, a hírek áláthatóságának biztosítására törő online hírplatform indul a jövő év elején Byus néven

2012.08.07. 09:18

szerző: Nyakas Levente

Egy új hír- és véleményportál indul a következő éve elején, melyet a Japán cunamival kapcsolatban tapasztalható félretájékoztatás-hullám inspirált. A Byus néven futó hírportál alapvető célja az, hogy kritikus szemmel vizsgálja a híreket, egyben egy új üzleti modell bevezetésével is kísérletezik. 

A portál ötlete 2011 márciusában, a Japán északi részét megrázó földrengést követően született meg, amikor az eseményről rengeteg fals információ terjedt el világszerte. A lap üzleti modelljének fejlesztéséért felelős Robert von Rettig szerint a portál alapötletét az szolgáltatta, hogy a Japán eseményekről szóló „hivatalos tudósítások”-ról mindig érezhető volt, hogy „nem tartalmaznak elegendő igazságot.”

Retting szerint a portál alapvető célja tehát, hogy górcső alá vegye, és kritikus szemmel figyelje a közérdeklődésre számot tartó eseményekről szóló „hivatalos tudósításokat”, és mindezt szervezett keretek között és hatékony módon tegye.

A lap krédóját jól mutatja a készülő honlapján található idézetek egyike, mely A. J. Lieblingtől, a híres amerikai újságírótól származik: „A sajtószabadság azok számára biztosított, akiknek tulajdonukban van egy médium.”. A hír- és véleményportál két hasonló társának a keveréke kíván lenni. Az egyik a Reddit, melyben a felhasználók által posztolt híreket a közösség tagjai értékelik/minősítik, és ez alapján kerül vagy a címlapra, vagy valamelyik aloldalra a poszt. A másik a Quora, egy kérdés–felelet típusú közösségi oldal, melyben meghatározott témákhoz kérdések és válaszok tartoznak, és azokat a felhasználói közösség folyamatosan szerkeszti.

A Byus szabadúszó újságírók által beküldött híreket és véleményeket integrál oly módon, hogy annak arányában fizet az adott cikkért, amilyen az újságírói munka minősége. Az újságírók munkájának minősítését az olvasók végzik, akik egyben előfizetői az online portálnak. Emellett természetesen a lap nyitott a felhasználók személyes véleményére és az általuk generált hírekre is.

A Byus kísérleti modellje igen érdekes, hiszen amint erre egy 2010-es OECD-tanulmány is rámutatott – a nyomtatott napilappiac folyamatos visszaesése miatt – egyre sürgetőbb kérdés, hogy miként tudnak kialakítani egy új, leginkább előfizetéses üzleti modellt az online környezetben. Az alapvető probléma az internetes újságokkal kapcsolatban az, hogy ezen a platformon a felhasználók hozzászoktak az ingyenes tartalmakhoz.

Egy 2012-es kutatás azt mutatja, hogy a napilap-iparág új árbevételi modelljének megtalálása igen vontatottan halad. Egyes újságok sokkal jobban boldogulnak, mint maga az iparág egésze, ami jelentheti azt, hogy utat mutatnak a többi szereplőnek.

A Byus abban reménykedik, hogy piacképes megoldást jelent, hogy az olvasók az előfizetés fejében oknyomozó, a dolgok mélyére hatoló írásokat kapnak. A cikkek minősítéséhez kapcsolódó díjazás még nem került kidolgozásra, ugyanakkor úgy tervezi a portál, hogy a befolyó előfizetési díjak feléből fizetik majd az újságírókat.

A portál neve, a Byus egyébként egy szójátékot rejt magában, mely egyrészt utal a lap fent idézett krédójára, annak személyes jellegére, a hírek személyes szolgáltatására és minősítésére, hiszen a portál nevét „Általunk”-nak, „Velünk”-nek lehetne fordítani. A név másik olvasata a portál üzleti modelljére utal, hiszen nevével azonosan ejtett, de helyesen „Buy us!”-nak írandó felszólítás azt jelenti:  „Végy meg minket!”

forrás: journalism.co.uk

Byus, sajtószabadság, internet