Bejárat a negyedik végtelenbe

2012.08.03. 08:40

Szerző: Reményi Édua

Míg a diákok számára oly távolinak tűnhet a szeptemberi iskolakezdés, hogy abban tán még a párhuzamosok is csak távolról üdvözlik egymást, az évi 600 milliárd dolláros oktatási piacra próbál betörni a NewsCorp. az Amplify-jal, az Edmodo pedig újabb 25 milliót gründolt fejlesztésre. 

A feldarabolódó Murdoch-univerzum újabb darabja áll pályára: az Amplify névre keresztelt oktatási vállalkozás az AT&T-vel közösen indít az Egyesült Államok alap- és középfokú oktatási intézményeiben kísérleti programot. Az abba bevont iskolák kiválasztásának módjáról és számáról, az egyelőre a 2012/13-as tanévre meghirdetett kísérlet eredményeinek összegyűjtéséről és kiértékelésének elveiről, illetve következményeiről sem nyilatkoztak még, azonban annyi ismeretes, hogy a táblagépeket az AT&T biztosítja a diákok számára, ahogyan saját hálózatában a 4G-s és wi-fis internetes hozzáférést is, az oktatószoftver pedig az Amplify apportja.

Nagy feltűnést keltett 2010 novemberében a NewsCorp. (NASDAQ:NWS), amikor 360 millió dollárért vásárolta meg az oktatástechnológiában akkor már egy évtizedes tapasztalattal rendelkező Wireless Generation részvényeinek 90%-át. Ezzel vette kezdetét a cégcsoport digitális oktatási projektje, amely másfél éves előkészítés után lépett a teszt-szakaszba. Korábban, a Harper-Collinson keresztül már volt a tankönyvkiadásban érdekeltsége a médiabirodalomnak, azonban abból a '90-es évek közepén kiszállt. Az akvizícióval szinte egy időben került alelnöki pozícióba Joel Klein, New York iskoláinak leköszönő "kancellárja", hogy befektetési lehetőségeket keressen az NWS számára az oktatáspiacon.

Mindkét „beszerzés” a figyelem középpontjába állította a cégcsoportot: a készpénzes részvényvásárlás eddig az egyik legnagyobb és legérthetetlenebb üzletnek minősült (mint ahogyan mostanában a Facebook és az 1 milliárd dollárért felvásárolt Instagram): az akkor majdnem 400 főt foglalkoztató, aprónak minősülő, egy erőteljesen korlátozott és nem nagy piacon kereskedő cég éves bevételének 6,5-szeres vételára befektetői szempontból túlsrófoltnak látszott, ráadásul nem illett az NWS portfoliójába. Ugyan oktatási kancellárként kapcsolatba került vele, Klein cáfolta, hogy az ő tanácsára fektetett volna be az NWS a Wireless Generationbe. Klein távozása az adminisztrációból a piaci szférába, sőt egyenesen egy oda éppen akkor betörni készülő céghez, egyébként is aggályos volt, hiszen olyan információkkal rendelkezik az oktatásfinanszírozásról, amelyek a piacon kincset érhetnek.

Nemcsak a New York városával kötött szerződésében rögzített egyéves moratórium kötelezte Kleint titoktartásra, hanem a tavaly kipattant lehallgatási botrány is elterelte az általa kitűzött oktatási reform előkészítésétől: Rupert Murdoch személyes jóbarátjaként és tanácsadójaként végigasszisztálta a meghallgatást és sajtómegjelenéseket (egyébként New York városa is elállt egy 27 millió dolláros, a Wireless Generationnel kötendő szerződéstől a lehallgatási botrány miatt). Az „ördög ügyvédje” szerep betöltése árnyékot vethet Klein személyére, akinek egyébként sem ez az első ilyen ügye (korábban pl. a Whitewatergate-ben volt a Clintonok segítségére), azonban aligha akad egyhamar olyan, a helyzetet szakmai oldalról is jól ismerő ember New Yorkban, aki képes lesz tőkét vinni a közoktatás fejlesztésébe.

Az Amplify célja, hogy újraszabja a K-12-es, azaz az óvodától a középiskola végéig (16–19 éves korig) terjedő ingyenes tanköteles oktatást: digitális eszközökkel és szolgáltatásokkal kívánnak egy olyan rendszert kialakítani, amelyben a tanulási folyamat diákonként végigkövethető és szükség esetén egyénre szabható, lehetőséget adva tanárnak és szülőnek egyaránt, hogy naprakész információkkal rendelkezzen a gyerek képességeiről, előmeneteléről, emellett olyan platformot kínál, amely összehozza az oktatásban érdekelt szereplőket. A szülői érdekszervezetek közül azonban nem mindenki fogadja tárt karokkal a kezdeményezést – tartanak attól, hogy a tableteken tárolt adatokkal visszaél az NWS.

A diákok örülhetnek, hogy interaktív tananyagokkal látják el őket, és figyelembe veszik saját tanulási ritmusukat stb., nem lesz annyira nyűgös a házifeladat-készítés, és a pöpec tablettel eztán nem lesz nehéz az iskolatáska sem, viszont nem lehet majd puskázni, füllenteni a szülőknek, hogy a tanár pontozta le a dolgozatot stb.

A diákok iskolán kívüli felügyeletének eszköze lehet az Edmodo is, amely ugyan csak egy 3 éves startup még, már több mint 8 millió felhasználója van, a 100 legnagyobb amerikai oktatási kerületből 85 pedig hivatalos lappal rendelkezik rajta. Az oktatási közösségi oldalon a tanárok nemcsak egymással oszthatják meg tapasztalataikat, vagy online segíthetnek a diákoknak egy felvetett problémát megoldani, hanem tanítási segédanyagokat tölthetnek fel és le – nyomtatottakat és webinarokat egyaránt. Az Edmodo használata ingyenes, de az alkalmazások egyelőre fizetősek – a mostani tőkésítés arra is módot adhat, hogy új, ingyenes alkalmazásokat fejlesszenek. A „virtuális napközi” óriási lehetőség egy valódi iskolai és/vagy osztályközösség kialakítására, új kapcsolatok szerzésére, azonban többletfeladatot ró a tanárokra: munkaidejükön túl is tanítványaikkal foglalkoznak az Edmodón.

Az iskola utáni oktatás-nevelés és szocializáció másik példája a Digital Citizenship Curriculum, amelyet a Google indított a tanároknak: a videók abban nyújtanak számukra segítséget, hogy a diákoknak megtanítsák, hogyan kell káros tartalmakat, kiberzaklatást, szerzői jog megsértését bejelenteni, személyes adataikat megvédeni, és hogyan legyenek általában a virtuális közösségek tudatos és felelős tagjai. Ez utóbbi mozgalom új lépése lehet, hogy a YouTube-on nem lesz automatikus a beceneves hozzászólás, hanem az alapbeállításban a Google-os fiók alapján a „valódi” névre cseréli a komment szerzőjéét. A szolgáltatást ki lehet kapcsolni, és jelenleg nincs anyakönyvi kivonathoz kötve az e-mailes regisztráció, azonban azt várják, hogy ezzel a „nyilvánosággal” finomodnak majd a hozzászólások és jogszerűbb lesz a feltöltött tartalmak kezelése is.

A YouTube tavaly év végén indította el EDU oldalát, amely oktatóvideók százezreit tartalmazza (pl. a TED, a Smithsonian Intézet és az Open University is szállít anyagot az oldalhoz) – ha csatlakozik egy iskola a programhoz, a hozzá tartozó gépekről indított minden YT-keresést automatikusan az EDU oldalára irányítanak, ezzel akadályozva meg, hogy a diákok káros vagy veszélyes tartalmakba botolhassanak a YT-on. Oktatási segédanyagnak, készségfejlesztésnek és ösztökének mindez kiváló: a diákok eztán tabletekkel felszerelve próbálhatják meg kijátszani a felnőttek szabályait, és a korlátokat áthágva megtudni, milyen az íze a jó és rossz tudása tiltott digitális gyümölcsének.

Amerikai Egyesült Államok, Amplify, Wireless Generation, Edmodo, Google, YouTube, gyermekvédelem, internet, oktatás