Felmérés a közösségi média „hírterjesztéséről”

2012.07.02. 15:01

Szerző: Szeghalmi Veronika

A Tekgroup által készített felmérés szerint a közösségi médiumok nagy szerepet játszanak a hírek terjesztésében, és a megkérdezettek jelentős hányada szerint bár a hivatalos hírforrások továbbra is fontosak maradnak, a közösségi média által közvetített hírek uralkodóvá válhatnak.

A közösségi média egy olyan médiaeszköz, ahol az üzeneteket közösségi érintkezéseken keresztül szórják szét. Az internetet és az online megjelenési lehetőségeket használja ki, és tartalom-befogadókból tartalomszerkesztővé alakítja az embereket. A közösségi média teljesen átformálta a hírek elosztásának és terjesztésének eddig megszokott rendjét. Ahhoz, hogy ezt megértsük, elemeznünk a közösségi média természetét és „hírszerkesztési” gyakorlatát. Ehhez jó kiindulópont lehet a Tekgroup napokban nyilvánosságra hozott kutatási anyaga.

A Tekgroup felmérése szerint a válaszadók harmada több mint öt éve használ közösségi eszközöket, és az emberek harmada naponta legalább két órán át lóg a különböző közösségi hálókon. Egyre többen vannak például, akik azt hiszik, hogy egy Facebook-oldallal helyettesíthetik a céges honlapot. Azonban a „hivatalos” hírforrások továbbra is fontosak maradnak. A megkérdezettek harmada néha, negyede gyakran, tizede pedig mindig megnézi a cégek, intézmények honlapját, híroldalát is. A közösségi oldalakon gyorsabban frissülnek a hírek. Nem okoz nagy meglepetést, hogy a válaszadók 75 százaléka szerint a közösségi csatornákon gyorsabban frissülnek a hírek, mint a különböző vállalati oldalakon. A politikai és gazdasági hírek terjesztésében a közösségi média az élvonalban jár. A felmérés során megkérdezettek 90 százaléka a Facebookot, 70 százaléka a Twittert nevezte meg elsődleges hírforrásának. A felmérés a közösségi médiát hírterjesztő csatornaként állítja be. Ilyen megközelítésben a Twitter és a Facebook a hagyományos hírcsatornák meghosszabbításaként jelenik meg. A kérdés persze leginkább az, hogy a felmérés vajon teljesnek, kimerítőnek nevezhető-e.

A független hírterjesztés általában véve fontos szerepet játszik az állampolgárok tájékoztatásában, mert ez a közélet és a demokratikus társadalmak egyik alappillére. Fontos kiemelni azt is, hogy a közösségi médiumok hitelességének teljes mértékű elfogadása alkalmas lehet a pánikkeltésre és a dezinformációk terjesztésére is. A „mediatizált környezettel” való együttélést meg kell tanulnunk. A tudatos médiahasználat pedig éppen abban állna, hogy tudatosul bennünk a média által közvetített tartalom valódi jelentése.

Amerikai Egyesült Államok, Tekgroup, Facebook, közösségi média, internet, Twitter, hírek