Közösségi svédcsavarbehajtó

2012.06.28. 09:57

szerző: Reményi Édua

Megosztotta az internetes társadalmat Svédország hivatalos Twitter-oldalának múlt hétre választott szerzője a bejegyzéseivel – Svédország azonban kitartott mellette.

Tavaly decemberben választotta ki az első @sweden tweetelőt („kurátort”) a háromtagú bizottság a közönségszavazatok alapján: Svédország Twitter-oldalát azóta is minden héten egy állampolgár kezeli hét napon át, autentikusan mutatva be a „valódi” svédeket. A Svéd Intézet és a turisztikai ügynökség ötletét azóta több helyütt átvették (pl. @PeopleofLeeds, @WeAreAustralia, @TweetWeekUSA, @CuratorsMexico,  @BasquesAbroad). A műtét sikerült, a beteg elhalálozott – lehet, hogy a svéd táj szépségeit nem mutatják be a kurátorok, így kevesebb turistát vonzanak, ám példás képet mutatnak a közösségimédiában való jártasságukról, és jelentős olvasottságot biztosítanak az @sweden profilnak.

Már a legelső kurátor, Jack „Maszturbáló” Werner kiverhette volna a biztosítékot (is) – mégis inkább több ezer tweet-követőt eredményezett kedvenc szabadidős tevékenységeinek nem éppen prűd felsorolása. A svéd jellemet tovább árnyalta a muszlim Cherin Awad, aki elmerengve azon a tényen, hogy milyen gyakori a Mohamed név a bevándorlók között, elsütötte azt a tréfát, hogy ha bárki elfejtené hat fiútestvére nevét, nyugodtan mondjon Mohamadet, mert biztos akad egy a családban.

Azonban a június 11. és 17. között működő kurátor, Sonja Abrahamsson viszi eddig a prímet: aki nem imádja, az gyűlöli, mint a budapesti látnokot: egyesek szerint őstehetség komikus, mások szerint egy hús-vér troll. Abrahamsson tweetelt arról, mi a menzesz a svéd szlengben (gyk.: lingonberryweek), hogy ennie kell néhány tojást, mert nem akar éhezni, mint egy afrikai gyermek, és hogy a kisgyerekeivel mindent meg tud beszélni, pl. nekik meg lehet mutatni, hogy „odass, mekkora púp van a hasmenésemben!”, de a legnagyobb vitát az arra vonatkozó felvetése váltotta ki, hogy ha az ember meg akar bizonyosodni arról, hogy egy férfi zsidó-e, vagy sem, meg kell néznie a péniszét (emiatt adta magának ironikusan [cinikusan?] a „Hitler” melléknevet egy időre).

Az érzékeny témákat sokak szerint csak álnaivitással kezelte, és egyébként is ízléstelen viccelődni mások vallásával vagy az éhezőkkel, és az, hogy amikor a gyerekeire néz, néha arra a pillanatra gondol, amikor a vaginája a nyakuk körül volt, egyenesen sérti a jóízlést – mások épp e szabadszájúság és illúziórombolás miatt kedvelik: szerintük azon túl, hogy patikamérleggel adagolja tweetjeihez a botrányt, belül marad a közösségi média írott és íratlan szabályain, de közben rendesen odavág a steril PR-elképzeléseknek – nem játssza meg magát, nem mutat szebb és jobb képet önmagáról (Svédországról), mint amilyen, sőt nagyon is sokat kockáztat mint magánember, ügyesen játszik rá a svédekről kialakított sztereotípiákra, olyan humort használ, amit mások előtte nem, és nem fél a legszalonképesebb előítéleteket sem tematizálni.

A hivatalos svéd álláspont szerint Abrahamsson tweetjei a svéd nép egy tagjának mondandóját tartalmazták, és a véleménynyilvánítás szabad Svédországban, ezért a panaszok ellenére sem függesztették fel kurátori státuszát, egyetlen tweetjét nem távolították el. A hőzöngők talán átvehetnék a svédek módszerét, amit Abrahamsson leírt a nyári szúnyoginvázióval kapcsolatban. Addig is, amíg a médiahasználói vastagbőr kinő, érdemes látogatást tenni a természeti és társadalmi-közösségi értékekben gazdag Svédországban.

Svédország, Twitter, internet