Kétpólusú olasz médiapiac

2012.06.19. 12:58

Szerző: Szeghalmi Veronika

Olaszországban a Radiotelevisione Italia S.p.a (RAI) és a Mediaset S.p.a. vállalata megosztja a televíziós közönséget és a reklámbevételi forrásokat is, ezáltal „duopóliumot” alkot a médiapiacon. A két piacvezető vállalat mellett a médiapiac más szereplőinek továbbra is nehéz feladat a versenyben maradás.

Az olasz televíziós piacon évek óta jelen lévő „dupólium” változatlan formában fennáll – derül ki a médiahatóság napokban nyilvánosságra hozott adataiból. A szabadon fogható csatornák (free-to-air, FTA) piacán ugyanis két szereplő – a közszolgálati RAI és Silvio Berlusconi médiabirodalma, a Mediaset – minden öteurónyi reklámköltésből négyet elvisz. A Mediaset emellett a fizetős piacon erősebb pozícióban van, ahol részesedése fél évtized alatt kettőről 12 százalékra nőtt. A médiabirodalomnak a Sky Italia csatornájával kell versenybe szállnia. A RAI és a Mediaset amellett uralja a piacot, hogy az FTA területén a digitális földfelszíni platformon közel nyolcvan adó verseng a közönség (valamint a hirdetők) kegyeiért.

Az 1975-os médiatörvény értelmében a közszolgálati médiaszolgáltatási koncessziót Olaszországban három országos televíziós és három országos rádiós médiaszolgáltató szerezheti meg. Ezt a koncessziót a már 1952 óta létező, és 1954 óta televíziós műsorszolgáltatást is végző RAI közszolgálati médiaszolgáltató vállalkozás nyerte meg. A RAI vállalata kezdetben monopóliumként volt jelen a médiapiacon, majd a Mammí-törvény elfogadásával – amely lehetővé tette a kereskedelmi csatornák számára a nemzeti szinten való sugárzást –, és a Mediaset vállalat előrenyomulásával, a csatorna a már említett „duopólium” rendszerébe tagozódott. A RAI külföldön is terjeszkedett. Az utóbbi időben megfigyelhető tendencia szerint azonban a közszolgálati médiaszolgáltató külföldi kirendeltségeit leépítik.

A Silvio Berlusconi érdekeltségébe tartozó Mediaset csatorna 1978-ban helyi televízióként kezdte meg működését. A csatorna két évvel később átalakult és Canale 5 névvel működött tovább. Az átalakulást követően adásait nemzeti szinten sugározta. 1984-ben – miután az Italia 1. és a Rete 4. csatlakozott a médiavállalathoz – a csatorna neve RTi-re változott. 1996-ban az Rti, a Publitalia ’80 reklámcég és az Elettronica Industriale közvetítést végző cég a Mediaset csoportban egyesült, amelynek részvényeit a tőzsdén is bejegyezték. 1997-ben a vállalat külföldön kezdett el terjeszkedni, majd egy évvel később tevékenységét az internetre is kiterjesztette. 2005-ben a médiacsoport a Mediaset Premium csatornán keresztül egy digitális fizetős szolgáltatást indított el, amellyel pay-per-view kártyán keresztül lehetett filmeket nézni többek között. 2006-ban a vállalat kiépítette a DVB-H technológiával felszerelt digitális földi sugárzású mobil hálózatot. A következő években a médiabirodalom belföldön és külföldön is tovább terjeszkedett, és új technológiák alkalmazásával azóta is az olasz piac egyik meghatározó szereplője. Érdekesség, hogy míg a RAI külföldi érdekeltségei sorra állítják le a működésüket, addig a Mediaset vállalata Mediaset Italia néven 2012. március 7-én indított a határon túlra adásokat. Az Európában, Észak- és Dél-Amerikában, valamint Ausztráliában fogható kereskedelmi adás azonban nem saját gyártású műsorairól lesz híres: a Mediaset birodalmához tartozó televíziók, így a Canale 5, az Italia 1 és a Rete 4 programjaiból válogatják majd össze a képernyőre kerülő adásokat.

Az olasz médiapiac Európa egyik legkoncentráltabb médiapiaca, amelyet az előbbiekben kifejtettek szerint két domináns szereplő ural. A kialakult „duopólium” megtörése, és új versenytársak piacra lépése gyakorlatilag lehetetlennek tűnik. A kezdetben állami monopóliumként működő RAI csatornájának kiszorulását, a kereskedelmi televíziózás megjelenését és ezzel együtt a „duopólium” rendszerének stabilitását az olasz társadalom és a jogi környezet változása, valamint az új szükségletek és az akkori, kedvező gazdasági feltételek alakították.

Olaszország, RAI, Mediaset, televízió