Kis veréb – nagy(-)ágyú: megcsipkedné a kék madár a lájk hüvelykujját

2012.06.08. 12:04

Szerző: Reményi Édua

A Twitter egy éve nyitott európai kommunikációs részlege nyilvánosságra hozta, hogy PR-ügynökséget keres a brand újrapozicionáláshoz: több ügyfélre és felhasználóra van szüksége, hogy a Facebook komoly vetélytársává válhasson.

Az anglikán egyház is felhasználja a Twittert a canterbury-i érsek kiválasztásához – a jelöltekre érkező tweetek-kommentek csak töredékét fogják kitenni a napi kb. 250 millió bejegyzésnek, azonban az összhasználattal nincs megelégedve a cég. A Facebook 30 milliós brit felhasználótáborával szemben a Twitternek csak 24 milliója van (ezzel az Egyesült Államok, Japán és Brazília után a negyedik a rangsorban), azoknak is kevesebb mint a fele aktív. Ezen kívánnak gyorsan változtatni.

Az ügynökség elsődleges feladata nem a Twitter kommunikációjának, hanem emberközpontúságának erősítése lesz: az oldal fejlesztése a felhasználóknak és a felhasználókról szóló tartalmakkal – ezzel az oldal kilépne a főként az újságírók, brandek, hírességek és politikai kampányok üzenőfalának szerepéből. A tartalomkínálat színesítése magával hozhatja a struktúra és az arculat átszabását is, ami emlékeztethet a FB idővonalas újrarendezésére.

Az új tollakkal talán sikerül egy felelősebben kommunikáló közösséget kialakítani, amelyben már nem fordulhatnak elő olyan esetek, mint pl. a tavaly nyári, amikor a zavargásokban résztvevők ezen a fórumon egyeztettek, vagy az a márciusi rasszista tweet, amelyben a Bolton Wanderers játékosára, Fabrice Muambára tett rasszista megjegyzést egy fiatal (56 nap elzárást kapott). Sokan elítélik a tweet-újságírókat mint szenzációhajhász 140 karakteres odamondókat, illetve attól tartanak, hogy ténykedésük azt a benyomásti kelt az emberekben, hogy az újságírók szakmai erkölcsüket is készek félretenni az olvasottságért – bár van, aki szerint újfajta újságírás van ezzel kialakulóban, és jórészt a tweetelőkön múlik, milyen szakmai és erkölcsi színvonalúvá teszik azt.

A jogi és önszabályozási fejlődés, így az imázs javulása mellett az is fontos szempont, hogy az Egyesült Királyságban az átlagot (55%) meghaladó mértékben, 80% százalékban vannak jelen a tweeterek mobil eszközökön is, ami óriási marketing-lehetőséggel kecsegtet: már majdnem másfélszáz brit brand hirdet náluk, amióta tavaly ősszel elindították a kiemelt termékekre szabott szolgáltatásukat, és pl. a Bajnokok Ligája döntője alatt percenként 32 ezer felhasználó követte bejegyzésekkel a gyepen zajló eseményeket. Ennél nagyobb felhasználói hírverés (tehát nem fizetett reklám és marketing) aligha kellhet bárkinek is.

Egyesült Királyság, Twitter, internet, újságíró, etika