Változó idők – változatlan reklámok

2012.05.29. 11:43

Szerző: Paál Vince

Az újságban elhelyezett reklám és a plakát ugyanolyan hatásosan ösztönöz vásárlásra, mint 60 évvel ezelőtt.

Ha tetszik, ha nem, a reklámok részét képezik mindennapi életünknek. De vajon mennyire hatnak ránk? Az idegeinkre biztosan, amikor kedvenc filmünket már másodszor szakítják meg a legérdekesebb jelenetnél. A reklámozókat és a reklámszakembereket persze nem ez a hatás érdekli elsősorban, hanem az, hogy a reklámok hatására tényleg rohanunk-e a boltba megvásárolni az adott terméket, vagy ugrunk-e a számítógép elé, hogy az interneten valamelyik webshopban virtuálisan a kosarunkba helyezzük. A reklámok hatása valóban a modern marketing-pszichológia, amikor ilyenről még nem beszéltek, a gazdaságpszichológia egyik izgalmas kérdése volt.

A Nielsen online fogyasztók megkérdezése alapján készült felmérése (2010) szerint Magyarországon a recept nélkül kapható gyógyszerek, a gyógyhatású készítmények és az italok terén különösen hatásosak a reklámok. Ezután következnek a ruházati termékek, a szórakoztató-elektronikai cikkek, majd a banki szolgáltatások. Csaknem minden terméknél a legbefolyásosabb a tv-reklám, második helyen a nyomtatott sajtóban megjelent reklám áll, majd az óriásplakát, rádió-reklám a sorrend, és csak ezután jön az online reklám. A ruházati termékeknél azonban a nyomtatott sajtóban megjelent reklám a No. 1. A magyar fogyasztó elsősorban az akciókra figyel (ez a többi európai országban is így van). Ha a reklám nem akcióról szól (ha egyáltalán van ilyen), akkor a magyar honpolgár szerint a reklám legyen vicces, vagy legyen a megszokottól eltérő, tartalmazzon újdonságot (máshol inkább a hitelesség számít).

A Magyar Közvéleménykutató Intézet 1946-ban készült felmérése szerint, amikor Magyarországon tv még nem sugárzott (majd csak 1957-től), a megkérdezettek az újsághirdetéseket és a plakátokat nevezték meg mint a vásárlásra leginkább ösztönző közegeket. Ugyancsak előkelő helyen állt a mozi- és a villamosreklám. Csekély hatásúnak érezték viszont a kirakati reklámokat. A ruházati cikkeknél az ismerősök ajánlását igencsak meghatározó szempontnak értékelték. A megkérdezettek 10%-a állította, hogy a reklám (propaganda) semmilyen hatással nincs rá.

reklám, internet, televízió, rádió, plakát